Unijne środki wesprą inwestycje w kolej miejską

Samorządy od 28 czerwca 2024 r. mogą ubiegać się o dotacje na kolej miejską. Udział w miliardowym budżecie zapewni projekt, który zakłada wspieranie mobilności i budowanie nowoczesnych systemów transportowych dostosowanych do codziennych potrzeb mieszkańców.

Publikacja: 26.06.2024 04:30

Unijne środki wesprą inwestycje w kolej miejską

Foto: Adobe Stock

Idea zrównoważonej mobilności miejskiej bazuje na wykorzystaniu bezemisyjnego transportu publicznego, w tym autobusów, metra, tramwajów, ale również pociągów. Rozwój miast i aglomeracji powinien być więc zorientowany na wygodny i sprawny system kolejowy. Inwestowanie w miejską infrastrukturę kolejową jest niezwykle kosztowne, a w sytuacji ograniczonych budżetów samorządów stanowi nie lada wyzwanie.

Z pomocą przychodzą środki unijne. W ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021–2027 (FEnIKS) przewidziano wsparcie w formie dotacji na rozwój i udoskonalanie zrównoważonej mobilności opartej właśnie na kolei na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Dla samorządów możliwość ubiegania się o dotacje na kolej miejską otwiera się już niebawem i przeznaczono na ten cel aż miliard złotych.

Czytaj więcej

Środkami z dotacji można sfinansować naukę nauczycieli

Kierunek dofinansowania

Zgodnie z obowiązującą wersją harmonogramu naborów wniosków już od 28 czerwca 2024 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) otworzy okienko zgłoszeniowe wniosków w ramach Działania FENX. 05.04 Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei: „Kolej miejska – nabór 1”. Do 30 września br. samorządy, jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego, organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego oraz zarządcy infrastruktury kolejowej mogą aplikować o dofinansowanie dla planowanych projektów.

Inwestycje w infrastrukturę kolei miejskiej mogą obejmować szereg działań inwestycyjnych, w tym:

- budowę, przebudowę i modernizację linii kolejowych,

- zabudowę urządzeń systemu ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym) oraz systemów sterowania ruchem kolejowym, a także usprawniających zarządzanie przewozami pasażerskimi,

- budowę, przebudowę i modernizację systemów zasilania trakcyjnego i sieci trakcyjnej,

- budowę, przebudowę oraz modernizację stacji i przystanków kolejowych,

- budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych,

- przebudowę i modernizację obiektów inżynieryjnych,

- budowę zintegrowanych platform cyfrowych do obsługi informacji pasażerskiej i sprzedaży biletowej wraz z niezbędną infrastrukturą integrującą również różne gałęzie transportu.

Zakres możliwych do zrealizowania działań pozwala na podjęcie bardzo kompleksowych inicjatyw. Samorządy, ich stowarzyszenia czy związki, w tym związki metropolitalne, mogą sfinansować budowę nowych linii, często w śladzie kolei likwidowanej w ostatnich dziesięcioleciach. Wśród preferowanych projektów może się również znaleźć modernizacja istniejącej infrastruktury prowadząca do zwiększenia przepustowości oraz możliwości skrócenia czasów przejazdu.

Wiele miast przymierza się do stworzenia i uruchomienia nowych miejskich stacji kolejowych bezpośrednio wpływających na poprawę oferty przewozowej dostosowanej do potrzeb mieszkańców. Nierzadko modernizacji i rozbudowie poddawana będzie istniejąca infrastruktura – stacje czy przystanki mogą być zmieniane w węzły przesiadkowe, gdzie podróżujący będą mogli zostawić samochód na parkingu Park & Ride, przesiąść się do kolei dalekobieżnej, autobusu, tramwaju czy podróżować dalej rowerem ścieżkami rowerowymi skomunikowanymi w ramach centrum przesiadkowego.

Z uwagi na swój charakter projekty kolei miejskiej będą miały szczególne znaczenie dla budowania i wzmacniania powiązań na obszarze miejskich obszarów funkcjonalnych, metropolii i aglomeracji.

W ramach naboru nie przewiduje się finansowania zakupu pociągów pasażerskich. Środki na ten cel przewidziano natomiast w ramach:

- FEnIKS – Działanie FENX.05.04 Tabor kolejowy – typ: zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego do realizacji przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym,

- KPO Komponent E „Zielona, inteligentna mobilność”, Działanie E2.1.2 – Pasażerski tabor kolejowy,

- Funduszy Europejskich dla poszczególnych regionów (województw).

Ostatni raz samorządy mogły powalczyć o tak duże środki na infrastrukturę kolejową kilka lat temu w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Zainteresowanie i liczba złożonych wniosków znacznie przerosły oczekiwania i budżet, który przeznaczono na te inwestycje. Prognozuje to duże zainteresowanie samorządów najbliższym konkursem.

Kryteria oceny projektu

Specyfika projektów kolejowych powoduje, że koncepcje rozwoju kolei miejskich już zostały opracowane przez poszczególne samorządy i aglomeracje. Niemniej jednak warto prześledzić kryteria oceny, by zweryfikować i dokonać ostatnich korekt w założeniach projektowych, tak by ostatecznie zmaksymalizować szanse na pozyskanie dofinasowania.

Każdy projekt objęty dokumentacją aplikacyjną musi bezwzględnie spełniać komplet kryteriów obligatoryjnych zero-jedynkowych. Dlatego wnioskodawcy – samorządy – we wnioskach o dofinansowanie powinni zawrzeć czytelne informacje i dane potwierdzające spełnienie warunków wejścia.

Dla naboru obejmującego kolej miejską przewidziano następujące kryteria oceny, stanowiące odpowiedź na poniższe pytania:

- Czy inwestycja po jej zakończeniu będzie gotowa do rozpoczęcia fazy operacyjnej, czy też jej uruchomienie uzależnione jest od innych, niezależnych czynników?

- Czy rozwiązania przyjęte w projekcie obejmują lub umożliwiają w przyszłości wdrażanie systemu ERTMS bądź też wdrożenie nie jest możliwe?

- Czy projekt zakłada zgodność z obowiązującymi TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności)?

- Czy projekt będzie realizowany na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego? Dodatkowo tak postawione kryterium wskazuje nam beneficjentów – odbiorców środków.

- Czy do realizacji projektu zostały pozyskane wymagane decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach na jego zakres?

- Czy projekt wykazuje efektywność ekonomiczną mierzoną pozytywnym stosunkiem korzyści do kosztów społeczno-ekonomicznych?

- Czy projekt jest ujęty w planach bądź strategiach dotyczących rozwoju transportu w regionie?

- Czy realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia liczby pasażerów kolei miejskiej, transportu publicznego na obszarze aglomeracji lub obszaru funkcjonalnego? Jest to jeden z najważniejszych aspektów planowanych projektów, czyli pozytywny wpływ na funkcjonowanie lokalnego systemu transportowego.

- Czy węzeł przesiadkowy – jeżeli to on stanowi główny trzon planowanego projektu – spełnia minimalne wymogi w zakresie funkcjonalności i użyteczności? Centrum przesiadkowe, wpływające na poprawę mobilności, powinno umożliwiać zmianę środków transportu na inne, co najmniej 2 jego rodzaje. Powinno być zaprojektowane tak, by odległość pomiędzy przystankami poszczególnych rodzajów transportu nie przekraczała 350 m lub średni czas dojścia do nich nie przekraczał 5 minut.

- Czy na stacjach i przystankach objętych realizacją w ramach projektu zostanie zapewniony ruch co najmniej 14 par pociągów (po 14 pociągów w każdym kierunku) na dobę?

- Czy nowo utworzona infrastruktura zapewnia wszystkim użytkownikom równy dostęp do informacji?

Tylko inwestycje miejskie, które spełnią oczekiwania konkursowe wyrażone w powyższych kryteriach, mają szansę na realizację.

Przyjęta formuła konkursowa nie daje gwarancji pozyskania dofinasowania. Projekty spływać będą zapewne z kilkunastu większych miast. Choć czasu pozostało niewiele – bo nabór zakończyć ma się planowo 30 września 2024 r. – warto pokusić się o ostatnie modyfikacje czyniące projekt lepszym od konkurencji.

Większe szanse na wygraną

O jakie aspekty i działania warto poszerzyć projekt, aby w specyficznych kryteriach rankingujących uzyskać jak najwyższą liczbę punktów?

Kluczowym kryterium rozstrzygającym jest gotowość inwestycji do realizacji. Specyfiką projektów kolejowych – czy to liniowych, czy punktowych – jest ich stosunkowo długi okres przygotowania. Stąd posiadane prawo do dysponowania gruntem lub nieruchomością na realizację projektu, posiadana kompletna dokumentacja projektowa, sporządzona dokumentacja przetargowa dotycząca maksymalnej części zakresu rzeczowego inwestycji czy zawarte już z wykonawcami umowy na roboty, usługi i dostawy objęte projektem, dają przewagę w procedurze ubiegania się o dofinasowanie.

Im bardziej wymierne korzyści projekt przynosi, tym większą ma szansę na sfinansowanie funduszami unijnymi. W planowanym konkursie korzyści powinny przybrać konkretny kształt w postaci polepszenia jakości usług kolejowych przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji, natomiast poprawa jakości usług mierzona będzie skróceniem czasu jazdy pociągu, poprawą częstotliwości kursowania pociągów, skróceniem ogólnego czasu podróży czy też ujednoliceniem i uproszczeniem systemu taryfowo-biletowego za podróż (jeden bilet, bilety czasowe itp.).

Odpowiednio wysoko punktowane będzie również zwiększenie prędkości handlowej pociągów kolei miejskiej wskutek zrealizowanego projektu.

Uruchomienie połączenia kolejowego na odcinku, na którym dotychczas nie kursowały pociągi, czy zwiększenie prędkości handlowej na odcinku objętym projektem o co najmniej 7,5 km/h – takie parametry gwarantują największą liczbę punktów. Ale także efekt w postaci przyspieszenia o 2,5 km/h daje dodatkowe punkty dla projektu w konkursie.

Z kolei jeżeli miasto ma plan realizacji węzła przesiadkowego, dobrze, aby uwzględniał on swobodną przesiadkę na inny środek transportu niż kolej. Maksymalną liczbę punktów można uzyskać, jeżeli projektodawcy zapewnią przesiadkę w ramach minimum 3 rodzajów transportu spośród: autobusowego, tramwajowego, trolejbusowego, metra, rowerowego uwzględniającego zadaszone miejsce do bezpiecznego pozostawienia roweru, promu lub statku, czy samochodowego indywidualnego.

Istotne jest ponadto zapewnienie dostępu do informacji o kolei miejskiej cudzoziemcom. Jeżeli samorządy przewidziały powszechną dostępność informacji w języku angielskim lub innym (np. ukraińskim) dotyczącą kolei miejskiej (w internecie, telefoniczną, na stacjach i przystankach kolejowych, w głównych węzłach przesiadkowych) w zakresie rozkładu jazdy, możliwości i miejscu zakupu biletów, mogą liczyć na dodatkowe punkty.

Pożądane inwestycje

Analiza warunków postawionych przed samorządami, które chcą rozwijać swój system kolei miejskich, pokazuje, jak ważne są efekty, które przynieść ma rozdysponowanie miliardowego budżetu. Poprawa jakości usług przewozowych, lepsza częstotliwość kursowania pociągów, nowe połączenia kolejowe, krótsze przejazdy oraz możliwość łatwego przesiadania się z innych środków transportu na kolej – tak właśnie powinno przejawiać się wspieranie mobilności i budowanie nowoczesnych systemów transportowych dostosowanych do codziennych potrzeb mieszkańców miast.

Autorka jest prezesem zarządu Collect Consulting S.A.

Idea zrównoważonej mobilności miejskiej bazuje na wykorzystaniu bezemisyjnego transportu publicznego, w tym autobusów, metra, tramwajów, ale również pociągów. Rozwój miast i aglomeracji powinien być więc zorientowany na wygodny i sprawny system kolejowy. Inwestowanie w miejską infrastrukturę kolejową jest niezwykle kosztowne, a w sytuacji ograniczonych budżetów samorządów stanowi nie lada wyzwanie.

Z pomocą przychodzą środki unijne. W ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021–2027 (FEnIKS) przewidziano wsparcie w formie dotacji na rozwój i udoskonalanie zrównoważonej mobilności opartej właśnie na kolei na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Dla samorządów możliwość ubiegania się o dotacje na kolej miejską otwiera się już niebawem i przeznaczono na ten cel aż miliard złotych.

Pozostało 92% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Sprawy frankowiczów w sądach – wszystko co musisz wiedzieć
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Praca, Emerytury i renty
Wakacyjne wyjazdy do pracy za granicę. Jak się przygotować?
Prawo pracy
Co przysługuje pracownikom w upały? Czy rodzi to obowiązki podatkowe i składkowe?
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Za granicą
Wakacje 2024 z biurem podróży. Jakie mam prawa podczas wyjazdu wakacyjnego?
Materiał Promocyjny
Jak Lidl Polska wspiera polskich producentów i eksport ich produktów?