Obszary negocjacji
Negocjacje mogą pojawiać się na wielu płaszczyznach np. umów handlowych, zakupu lub sprzedaży nieruchomości czy zakupu maszyn. Jest to proces wymagający nie tylko umiejętności komunikacyjnych, ale także solidnej wiedzy prawniczej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze tematy negocjacyjne, które pojawiają się w branży przemysłowej.
W umowie na zakup maszyny kluczowe jest precyzyjne określenie parametrów technicznych maszyn, warunków gwarancji, dostawy, a także odpowiedzialności za wady ewentualnie występujące po dostarczeniu. W umowie negocjować można również zapisy poszerzające uprawnienia kupującego dot. rękojmi oraz ustalenia gwarancyjne. Należy pamiętać, że w przypadku nowoczesnych maszyn konieczne jest uregulowanie korzystania z zainstalowanego w nim oprogramowania poprzez opisanie zasad udzielonej licencji.
Z kolei w umowie przedwstępnej zakupu nieruchomości przemysłowej istotne jest ustalenie warunków zakupu nieruchomości w sposób wiążący i bezpieczny, poprzez nałożenie głównie na sprzedającego dodatkowych obowiązków. Umowa przedwstępna nie powoduje przejścia prawa własności nieruchomości, a jedynie zobowiązuje do dokonania zakupu i określa jakie działania w tzw. międzyczasie muszą przez strony zostać jeszcze podjęte. Dzięki odpowiednim i efektywnym zapisom, warunki zakupu nieruchomości nie ulegną zmianie nawet jeśli czas zawarcia umowy przyrzeczonej jest daleki, a na rynku ceny uległy gwałtownym wzrostom.
Trochę inne elementy negocjuje się przy zawieraniu umowy najmu. Tu istotne jest dokładne ustalenie warunków najmu, takich jak okres trwania umowy, wysokość czynszu oraz obowiązki wynajmującego i najemcy, w tym kwestie ewentualnych napraw oraz adaptacji fabryki lub hali pod działalność najemcy. Dopracowana umowa najmu, skutecznie wynegocjowana i zapewniająca bezpieczeństwo, umożliwi najemcy swobodne prowadzenie działalności w obiekcie i stabilność.
Zasady negocjacji
Dla wielu okazać się może zaskoczeniem, że negocjacje jako czynności polegające na nieustannej wymianie ofert między dwoma podmiotami, regulowane są poprzez przepisy prawa, a ściślej mówiąc – poprzez przepisy Kodeksu cywilnego. W szczególności definiują one pojęcie oferty i stanowią, że ofertą jest oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy o określonej treści, o ile oświadczenie to zawiera istotne postanowienia tej umowy. W rzeczywistości przy negocjacjach mamy więc do czynienia ze wzajemnych składaniem sobie ofert przez przedsiębiorców oraz ich modyfikacjami.