Jednak – jak zaznaczają eksperci - wiele przedsiębiorstw nie zdaje sobie sprawy, że ewentualne odszkodowania z polisy OC przewoźnika i spedytora w wielu sytuacjach nie pokrywają strat wynikających z utraty lub uszkodzenia ładunku.
- O potrzebie ochrony posiadanego mienia z pewnością nie trzeba przekonywać żadnego z właścicieli – czytamy w analizie. - Firmy produkcyjne, usługowe i handlowe zwykle ubezpieczają swój majątek – budynki i ruchomości, w tym także posiadany sprzęt i urządzenia czy też środki obrotowe zgromadzone w magazynach. Często sięgają także po polisy OC z tytułu prowadzenia działalności przedsiębiorstwa. Podobnej ochrony potrzebuje także mienie w transporcie, niezależnie od tego, na jakim terytorium, w jaki sposób i przez kogo przewożony jest dany towar. Dotyczy to zarówno sytuacji, kiedy transport realizowany jest przez firmę we własnym zakresie - tzw. transport własny, jak i takich, kiedy klient zleca tę usługę profesjonalnym przewoźnikom - tzw. transport obcy.
Mimo rosnącej świadomości ubezpieczeniowej, część właścicieli przesyłek lub przedsiębiorstw, które zgodnie z kontraktem odpowiadają za przewożony towar, polega całkowicie na polisach OC przewoźnika. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że w praktyce nie dają one gwarancji pokrycia strat związanych z przewożonym towarem. Istnieje wiele sytuacji, w których przewoźnik zgodnie z prawem nie odpowiada za transportowany ładunek. Co więcej, w wielu przypadkach potencjalna wartość odszkodowania z jego polisy stanowi tylko znikomą część rzeczywistej wartości towaru.
Marcin Homik, ekspert AIG wyjaśnia w analizie, że dobrze sprofilowana polisa cargo powinna gwarantować właścicielom przewożonego towaru możliwie najszerszy zakres ubezpieczenia. Najkorzystniejsze są oczywiście ubezpieczenia pokrywające „wszystkie ryzyka", włącznie z ryzykiem zaginięcia oraz wszystkimi rodzajami kradzieży i rabunkiem . Decydując się na wybór polisy, warto także sprawdzić, czy obejmuje ona ryzyka strajków i wojny, a także ryzyko występujące podczas załadunku i rozładunku mienia.
Ważną zaletą ubezpieczeń cargo jest możliwość objęcia jedną polisą różnych form i rodzajów środków transportu. Oferowana ochrona dotyczy mienia przewożonego w transporcie zarówno własnym, jak i wykonywanym przez przewoźnika zawodowego, realizowanym z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu: samochodowego, morskiego, lotniczego, kolejowego oraz środków żeglugi śródlądowej. Co ważne, obejmuje ona zakres terytorialny krajowy oraz międzynarodowy. Pod względem czasu ochrony ubezpieczeniowej istnieje duża elastyczność. Firmy mogą wykupić zarówno polisę krótkoterminową (która gwarantuje ochronę na czas jednego transportu), jak i ubezpieczenie długoterminowe (zawierane zazwyczaj na okres 1 roku lub na czas trwania konkretnego kontraktu).Większość przedsiębiorstw decyduje się na zawieranie długoterminowych umów ubezpieczenia, z uwagi na korzystniejszy koszt jednostkowy polisy za wszystkie transporty łącznie. Ubezpieczyć można różne towary, także te zaliczane do grupy wysokiego ryzyka (czyli szczególnie narażone na ryzyko kradzieży) oraz materiały niebezpieczne (z wyjątkiem promieniotwórczych lub wybuchowych).