Zmiany te zawiera uchwalona w piątek nowela ustaw o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Ma ona wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie ubezpieczenia OC za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania ubezpieczenia od tej odpowiedzialności.
Czytaj więcej
Sąd Najwyższy ma wskazać, jak waloryzować sumę gwarancyjną w OC komunikacyjnym, która stanowi górny limit odszkodowania przy wypadkach.
Nowe granice odpowiedzialności odszkodowawczej z OC komunikacyjnego
Kluczowe jest podwyższenie i ujednolicenie obowiązkowych sum gwarancyjnych, które stanowią granice odpowiedzialności odszkodowawczej z OC komunikacyjnego.
Ma ona wynosić do 29,8 mln zł w przypadku szkód na osobie i nieco ponad 6 mln zł w przypadku szkód w mieniu w odniesieniu do jednego zdarzenia (wypadku), bez względu na liczbę poszkodowanych. Te wyższe sumy gwarancyjne będą miały zastosowanie nie tylko do umów OC zawartych po wejściu w życie tych zmian, ale także już obowiązujących umów.
Przekroczenie szkody sumy gwarancyjne dotyczy zwłaszcza wypadków z większą liczbą poszkodowanych lub wymagających długoletniego leczenia czy opieki.