Przed ryzykiem wyższej inflacji, niepewnością co do bezpieczeństwa żywnościowego i zwiększoną emisją gazów cieplarnianych ostrzegła agencja ONZ UNCTAD (Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju) ostrzegła. Powodem ostrzeżenia są nasilające się ataki jemeńskich Huti atakujących żeglugę na Morzu Czerwonym i cieśninie Bab al-Mandab. Akcje Hutich prowadzone są rzekomo w celu wsparcia walki Hamasu w Gazie. Na ataki zareagowały ostro USA i Wielka Brytania, które przeprowadziły liczne ataki powietrzne na pozycje Huti w głębi lądu.
Czytaj więcej
W wyniku ataków Huti na kontenerowce płynące przez Morze Czerwone drożeją dostawy komponentów z Azji do fabryk aut w Europie. Statki płyną dłużej, produkcja już hamuje.
Kontenery stop, tankowce — wręcz przeciwnie
Skutkiem Huti ataków, jak podaje UNCTAD, jest malejący ruch w Kanale Sueskim. Przez kanał przeprawiło się o 39 proc. mniej statków niż wcześniej, a tonaż ładunków transportowanych tą drogą zmalał o 45 procent. Tymczasem Kanał Sueski obsługuje średnio 12-15 procent światowego handlu i 25-30 proc. ruchu kontenerowego.
Najmocniej spadł właśnie ruch kontenerowców – w tygodniu poprzedzającym 19 stycznia zmalał o 82 proc. w stosunku do wcześniejszego okresu. Jeszcze mocniej zmalał ruch statków z LNG. W mniejszym stopniu ograniczenie ruchu dotyczyło suchych ładunków masowych, a ruch tankowców z ropą nawet się zwiększył.
Czytaj więcej
Zapchane morskie terminale kontenerowe to kolejny etap zaburzeń wywołanych konfliktem na Morzu Czerwonym i skierowaniem statków wokół Afryki.