Ruszyły inwestycje na lotniskach. Porty regionalne mają odżyć

W planach poprzedniego rządu Centralny Port Komunikacyjny miał rozwiązać transportowe problemy Polski. Drogowe, kolejowy i lotnicze.

Publikacja: 16.09.2024 04:30

Ruszyły inwestycje na lotniskach. Porty regionalne mają odżyć

Foto: Lotnisko Chopina

Dlatego na wszystkich polskich lotniskach wstrzymano inwestycje. Bo przyszłość portów regionalnych była niepewna. Według ekspertów z branży pod względem lotniczej infrastruktury Polska zmieniła się w skansen.

Liczyło się przede wszystkim CPK. Także Radom, gdzie Polskie Porty Lotnicze (PPL) wydały 800 mln złotych na zbudowanie m.in. nowoczesnego terminala i parkingu. – Gdyby te pieniądze wydano na rozbudowę lotniska w Modlinie, kłopoty z przepustowością w Warszawie byłyby mniejsze. Ta infrastruktura nie powinna powstać tam, tylko w Modlinie. Mielibyśmy z tego więcej korzyści – powiedział Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych na Kongresie Rynku Lotniczego w ostatni czwartek. Objął to stanowisko w marcu 2024.

– Nadzieja umiera ostatnia, wydano już 800 mln zł na ten cel. Za chwilę, uwzględniając straty, będzie to ponad miliard złotych. Ale ono już jest i coś z nim trzeba będzie zrobić. Liczę na wojsko, które jest nim mocno zainteresowane – stwierdził Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK podczas tej samej konferencji.

Foto: Paweł Krupecki

Potrzebne pół miliarda

Teraz już wiadomo, że Lotnisko Chopina w Warszawie na inwestycje w latach 2024–2029 przeznaczy 2,3 mld zł. – Po zakończeniu sezonu letniego zaczniemy montaż samoobsługowych bramek przy wyjściach do samolotu. Pracujemy także nad wdrożeniem stanowisk do samodzielnego nadawania bagażu rejestrowanego. Kupimy skanery 3D, które przyspieszą proces kontroli bezpieczeństwa – mówił Andrzej Ilków.

Prognozowane odprawy na warszawskim lotnisku sięgną 21,3 mln pasażerów. A mimo wszystkich ograniczeń w Warszawie pojawią się nowi przewoźnicy — w tym linie arabskie: Air Arabia od grudnia 2024 i Etihad z Abu Zabi (sezon letni 2025), a LOT otwiera w sezonie zimowym połączenia do Lyonu, Lizbony i Insbrucka.

Jednocześnie prezes Ilków nie ukrywał, że PPL jako udziałowiec wspiera finansowo lotniska w Rzeszowie i w Szczecinie. Rzeszów został w tym roku dofinansowany przez PPL kwotą 30 mln zł, a Szczecin – 51,2 mln z przeznaczeniem m.in. na system naprowadzania ILS.

To do Modlina właśnie oraz do Łodzi i Radomia ma zostać przeniesiona część operacji z Lotniska Chopina. Chodzi tutaj o ruch czarterowy i niskokosztowy. – Nie są to łatwe rozmowy – przyznał prezes PPL. A kluczowy dla warszawskiego portu ma być sezon letni 2025. – Modlin to osiem lat zaniedbań. Tam nie było żadnej inwestycji rozwojowej. Nie zazdroszczę zarządowi trudnych decyzji, by to lotnisko mogło stanąć na nogi – powiedział prezes Ilków. Poprzednie zarządy PPL blokowały plany inwestycyjne Modlina. – Teraz przygotowujemy się do tej przyszłości – zapewnia Tomasz Szymczak, p.o. prezesa lotniska w Modlinie.

Na te inwestycje potrzeba mu 550 mln złotych. Skąd je weźmie, skoro wiadomo, że lotnisko jest w trudnej sytuacji finansowej, m.in. z powodu sporu z Ryanairem o opłaty? – Rozmawiamy z bankami i wspiera nas, jak zawsze, urząd marszałkowski – tłumaczy prezes Szymczak.

Co powstanie za te pieniądze? Zbudowane zostaną m.in. cztery dodatkowe wyjścia do samolotów oraz przebudowana będzie płyta lotniska tak, aby mogły stamtąd operować także samoloty kodu E, czyli B747 oraz B787. – Mamy już zapytania od przewoźników o możliwości obsługi takich maszyn – mówił Tomasz Szymczak.

W ramach inwestycji zaplanowany jest również hotel lotniskowy. Ma być wybudowany kosztem 60 mln złotych. A innowacją na tym lotnisku będzie zbudowana przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej zdalna wieża kontrolna.

Nowe terminale i drogi startowe

Lotnisko Kraków-Balice jest drugim co do wielkości lotniskiem w Polsce. A na inwestycje planuje wydanie ponad miliarda złotych. Na co pójdą te pieniądze? O jedną trzecią, do 80 tys. metrów kwadratowych, zostanie powiększony terminal. Przepustowość lotniska wzrośnie wówczas do 12 mln pasażerów. Czyli i tak wkrótce będzie ciasno, bo już w tym roku liczba pasażerów ma sięgnąć 11 mln. Planowana jest jeszcze budowa nowej drogi startowej, rozbudowa terminala cargo i poprawa warunków dojazdu.

Jeszcze więcej, bo 1,5 mld zł, wyda na inwestycje lotnisko w Katowicach. Lista projektów na lata 2024–2028 obejmuje m.in. budowę czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów, drugiego terminalu towarowego, nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, zaplecza działu eksploatacji i transportu oraz budowę – dofinansowanego ze źródeł unijnych – multimodalnego węzła transportowego. Najwięcej, bo ponad 900 mln zł, pochłonie budowa terminala pasażerskiego.

Z kolei ponad 365 mln zł wyda na rozbudowę i modernizację lotnisko we Wrocławiu. Powstaną tam m.in. nowa droga kołowania równoległa do drogi startowej oraz płyta postojowa dla samolotów.

230,3 mln zł wyda w najbliższym czasie na inwestycje lotnisko w Poznaniu. Za te pieniądze rozbudowany i zmodernizowany będzie terminal pasażerski, zbudowane będą drogi kołowania i rozbudowana płyta postojowa. Na płycie stanie również stanowisko do odladzania samolotów. W kwocie przeznaczonej na inwestycje jest 86,4 mln zł z Unii Europejskiej.

Dlatego na wszystkich polskich lotniskach wstrzymano inwestycje. Bo przyszłość portów regionalnych była niepewna. Według ekspertów z branży pod względem lotniczej infrastruktury Polska zmieniła się w skansen.

Liczyło się przede wszystkim CPK. Także Radom, gdzie Polskie Porty Lotnicze (PPL) wydały 800 mln złotych na zbudowanie m.in. nowoczesnego terminala i parkingu. – Gdyby te pieniądze wydano na rozbudowę lotniska w Modlinie, kłopoty z przepustowością w Warszawie byłyby mniejsze. Ta infrastruktura nie powinna powstać tam, tylko w Modlinie. Mielibyśmy z tego więcej korzyści – powiedział Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych na Kongresie Rynku Lotniczego w ostatni czwartek. Objął to stanowisko w marcu 2024.

Pozostało 87% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru