Istnieją więc zróżnicowane ścieżki pomocy świadczonej przez pracowników naszego Biura. Podstawowym zadaniem rzecznika finansowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o RF, jest podejmowanie ochrony klientów podmiotów rynku finansowego, których interesy reprezentuje.
Ochrona interesów klientów podmiotów rynku finansowego ma różny wymiar – w zależności od etapu sporu, jego wartości, charakteru naruszeń czy dysproporcji wiedzy i zasobów. Polega m.in. na poradnictwie, interwencjach nieprocesowych czy wreszcie interwencjach procesowych, tzn. żądaniu wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych na rzecz klientów podmiotów rynku finansowego, jak również wzięciu udziału w toczącym się postępowaniu cywilnym. Większość uprawnień rzecznika finansowego ma charakter niewładczy, w związku z czym nie jest on w stanie narzucić swojego stanowiska podmiotom rynku finansowego.
Stopniowo, w ciągu działalności rzecznika, ustawodawca wyposażał go w nowe kompetencje w celu wzmocnienia ochrony praw konsumenta na rynku finansowym. Rzecznik finansowy może wnieść również np. skargę nadzwyczajną na rażąco niesprawiedliwe orzeczenie sądowe, wydane z naruszeniem praw człowieka i podstawowych standardów orzekania. Jest to dopuszczalne tylko w szczególnych okolicznościach, na zasadach określonych w ustawie o Sądzie Najwyższym.
Ponadto, rzecznik, działając w charakterze reprezentanta grupy, może wytoczyć powództwo w postępowaniu grupowym na rzecz klientów podmiotów rynku finansowego oraz osób fizycznych, których roszczenia wynikają z umów o świadczenie usług lub wykonywanie czynności przez instytucję finansową w rozumieniu art. 4 pkt 4 ustawy o nadzorze makroostrożnościowym.
Zmiana ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym, stanowiąca implementację dyrektywy 2020/1828, przyznała z kolei rzecznikowi finansowemu uprawnienie do wytaczania powództw o stwierdzenie stosowania praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów lub w sprawach o roszczenia związane z ich stosowaniem (tzw. powództw przedstawicielskich).