Uczestnik PPK powinien sam aktualizować swoje dane w instytucji finansowej

„Zapisując” pracownika do PPK, pracodawca podaje instytucji finansowej jego dane identyfikacyjne. Ich aktualizacja jest już jednak obowiązkiem pracownika. Warto o tym pamiętać, aby nie mieć kłopotów z dostępem do swojego rachunku PPK.

Publikacja: 20.07.2024 08:05

Uczestnik PPK powinien sam aktualizować swoje dane w instytucji finansowej

Foto: Adobe Stock

Umowę o prowadzenie PPK, w imieniu i na rzecz uczestnika PPK, zawiera pracodawca z instytucją finansową. Dane identyfikujące uczestnika są danymi, które powinny zostać wskazane w tej umowie, zarówno w celu identyfikacji uczestnika, w imieniu i na rzecz którego zawierana jest umowa, jak też w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy instytucją finansową a uczestnikiem PPK. Chodzi tu o takie dane jak: imię (imiona), nazwisko, adres zamieszkania, adres do korespondencji, numer telefonu, adres poczty elektronicznej, numer PESEL lub data urodzenia w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL, seria i numer dowodu osobistego lub numer paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób, które nie posiadają obywatelstwa polskiego.

Ważne: Dla zawarcia umowy o prowadzenie PPK dla osoby, która posiada numer PESEL, nie jest konieczne przekazanie instytucji finansowej przez pracodawcę rodzaju dokumentu tożsamości tej osoby ani serii i numeru jej dokumentu tożsamości.

Zmiana danych

Obowiązek aktualizacji tych danych ustawa o PPK nakłada jednak na uczestnika PPK, a nie na pracodawcę. Zgodnie z nią uczestnik PPK jest obowiązany niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia zaistnienia zmiany danych identyfikujących uczestnika PPK, poinformować instytucję finansową o tej zmianie.

Ustawa o PPK wskazuje przy tym, że w sprawach dotyczących PPK uczestnik PPK składa instytucji finansowej oświadczenia woli w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie ich na trwałym nośniku lub w innej postaci, jeżeli w umowie o zarządzanie PPK tak określono. Uczestnik PPK może zatem np. dokonać odpowiednich zmian w serwisie transakcyjnym instytucji finansowej - po zalogowaniu się na swoim rachunku PPK.

Uzupełninie danych przez pracodawcę

W związku z tym, że adres poczty elektronicznej i numer telefonu nie stanowią obligatoryjnych danych uczestnika PPK, których podanie jest niezbędne do zawarcia w jego imieniu i na jego rzecz umowy o prowadzenie PPK, powstaje pytanie, czy - jeśli w momencie zawierania umowy o prowadzenie PPK pracodawca nie posiadał tego typu danych pracownika, a pozyskał je później – może, bez specjalnego upoważnienia pracownika, przekazać je do instytucji finansowej.

Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Jak wskazano w „Zagadnieniach prawnych w zakresie ustawy o PPK”, opublikowanych na stronie mojeppk.pl https://www.mojeppk.pl/pliki/repozytorium-plikow/materialy-do-pobrania/pdf/Zagadnienia-prawne-19.10.2023.pdf, skoro podmiot zatrudniający powinien wskazać dane identyfikujące uczestnika PPK w samej umowie o prowadzenie PPK, to nie ma przeszkód do uzupełnienia tych danych po zawarciu umowy o prowadzenie PPK. Zatem, jeżeli w zawartej umowie o prowadzenie PPK zostały wskazane niekompletne dane identyfikujące uczestnika PPK, zasadnym jest przyjęcie, że jest dopuszczalne ich późniejsze uzupełnienie przez podmiot zatrudniający, czyli przekazanie tych brakujących danych przez podmiot zatrudniający instytucji finansowej.

Jednocześnie w celu przekazania instytucji finansowej przez podmiot zatrudniający brakujących danych nie jest wymagane uprzednie uzyskanie przez ten podmiot od uczestnika PPK zgody na uzupełnienie danych czy upoważnienia do takiego uzupełnienia. Obowiązek uzupełnienia przez podmiot zatrudniający brakujących danych nie wynika z przepisów prawa, ale nie ma przeszkód, aby został zawarty w postanowieniach umowy o zarządzanie PPK.

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.

Małgorzata Jankowska, ekspert PFR Portal PPK

Podstawa prawna: ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 427).

Umowę o prowadzenie PPK, w imieniu i na rzecz uczestnika PPK, zawiera pracodawca z instytucją finansową. Dane identyfikujące uczestnika są danymi, które powinny zostać wskazane w tej umowie, zarówno w celu identyfikacji uczestnika, w imieniu i na rzecz którego zawierana jest umowa, jak też w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy instytucją finansową a uczestnikiem PPK. Chodzi tu o takie dane jak: imię (imiona), nazwisko, adres zamieszkania, adres do korespondencji, numer telefonu, adres poczty elektronicznej, numer PESEL lub data urodzenia w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL, seria i numer dowodu osobistego lub numer paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób, które nie posiadają obywatelstwa polskiego.

Pozostało 81% artykułu
Prawo dla Ciebie
Szykuje się kolejna zmiana w prawie, która nie spodoba się myśliwym
Podatki
Zapowiada się kolorowa jesień w podatkach. Wiemy, co planuje rząd Tuska
Praca, Emerytury i renty
Dodatek do emerytury. Wielu seniorów nie wie, że ma do niego prawo
Edukacja i wychowanie
Resort edukacji przygotowuje szkoły na upały. Będą nowe przepisy
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Zdrowie
Prof. Zoll o nowych wytycznych ws. aborcji. "Nie mogę się zgodzić z tym"
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki