Prokuratorskie wnioski o areszt sąd akceptuje bez refleksji

Z impasu nie da się wyjść, nie zmieniając prawa i praktyki. Liczba aresztów może jeszcze wzrosnąć. Raport na temat praktyki stosowania tymczasowego aresztowania.

Publikacja: 18.09.2023 02:05

Prokuratorskie wnioski o areszt sąd akceptuje bez refleksji

Foto: Adobe Stock

Helsińska Fundacja Praw Człowieka przygotowała raport na temat praktyki stosowania tymczasowego aresztowania. Tytuł: „O standardzie, który się nie przyjął (w Polsce)”. Analiza obejmuje lata 2018–2022. Wniosek? – Jest gorzej, niż bywało przed laty, a i wówczas dobrze nie było. Aresztów jest więcej, są one dłuższe, w dodatku pogorszyły się warunki przebywania w areszcie także ze względu na dostęp do obrońcy, a nawet dostęp do kontaktu z rodziną – wylicza dr Piotr Kładoczny, wiceprezes HFPC.

Liczby nie kłamią

Na dowód podaje liczby. – W 2016 r. mieliśmy średnio około 5 tys. osób aresztowanych, w 2022 r. jest ich już prawie 8,5 tys. W 2016 r. mieliśmy 15 tys. wniosków prokuratorskich o zastosowanie tymczasowego aresztowania, rok temu było ich 23 tys. A to oznacza, że aktywność prokuratury w tym zakresie jest wzmożona, co niestety przekłada się wprost na liczbę stosowanych aresztów. Możemy już mówić o automatyzmie stosowania aresztu przez sądy – blisko 90 proc. wniosków od śledczych jest uwzględnianych przez sądy. Jeszcze gorzej jest z przedłużaniem tego środka – sądy uwzględniają 95 proc. takich wniosków. W ostatnich pięciu latach zaledwie 2,5 do 3 proc. zażaleń adwokatów zyskało aprobatę sądu. Problemem jest nie tylko duża liczba zastosowanych aresztów, lecz także ich długość. Jak wynika z raportu, w 2016 r. były trzy przypadki stosowania aresztu w postępowaniu przygotowawczym ponad dwa lata, teraz jest ich 51; do dwóch lat było 37, teraz jest ich 240.

Liczba tymczasowo aresztowanych

Liczba tymczasowo aresztowanych

Rzeczpospolita/ Tomasz Sitarski

Co jeszcze wynika z raportu? Zarzuty dotyczące przestępstw gospodarczych dla organów wymiaru sprawiedliwości są tak samo „dobrą” podstawą do stosowania aresztowania jak pospolite przestępstwa przeciw życiu i zdrowiu. Znaczna część spraw z przewlekłymi aresztami miała właśnie gospodarczy charakter. Z kolei zarzut udziału w zorganizowanej grupie przestępczej jest niemal równoznaczny z długotrwałym stosowaniem aresztu – zarzut ten stawiany jest także przedsiębiorcom.

Co można zrobić, by poprawić ten nie najlepszy stan rzeczy? Fundacja przedstawia rekomendacje. Na bazie istniejącego prawa postuluje sześć zmian. Po pierwsze – częstsze stosowanie środków nieizolacyjnych. Po drugie – rozważniejsze składanie wniosków o areszt i jego przedłużenie przez prokuratorów. Po trzecie – uzasadnianie postanowień dotyczących tymczasowego aresztowania zgodnie ze standardem wynikającym z orzecznictwa ETPCz. Po czwarte – rozpatrywanie zażaleń w rozsądnym terminie – np. nie później niż w ciągu 16 dni od ich wpływu do sądu. Po piąte – zawężającą i szczególnie rygorystyczną interpretację przesłanek przedłużenia aresztowania, tj. ponad 12 miesięcy w postępowaniu przygotowawczym, ponad dwa lata w postępowaniu przed sądem I instancji. Po szóste – uwzględnianie standardów wynikających z orzecznictwa Trybunału w Strasburgu przy udzielaniu zgody na kontakt osoby tymczasowo aresztowanej ze światem zewnętrznym.

Czytaj więcej

Pobyt za kratami bez wyroku musi mieć granicę czasową. Debata w "Rz"

Zmiany są gotowe

– Mamy też propozycje konkretnych zmian w prawie – dodaje dr Piotr Kładoczny. I wymienia m.in: uchylenie przesłanki surowej kary grożącej oskarżonemu przy stosowaniu aresztu; rozważenie możliwości wprowadzenia maksymalnego czasu trwania tymczasowego aresztowania; wprowadzenie nowych środków zapobiegawczych – aresztu domowego i dozoru elektronicznego czy ograniczenie czasu stosowania tymczasowego aresztowania w pierwszym postanowieniu do jednego (zamiast trzech) miesięca czy obowiązkową obecność prokuratora na posiedzeniach aresztowych pod rygorem nieuwzględnienia wniosku.

W raporcie pojawiają się też rekomendacje systemowe, jak ograniczyć przewlekłość postępowań sądowych i przygotowawczych; szkolić sędziów i prokuratorów z europejskiej konwencji praw człowieka; właściwie obsadzać stanowiska sędziowskie oraz uniezależnić sędziów od władzy wykonawczej.

Czytaj więcej

Tomasz Pietryga: Sądy zbyt łatwo decydują o areszcie

Więcej środków alternatywnych

Co na to sędziowie? – zapytaliśmy sędziego Jakuba Kościerzyńskiego, SR w Bydgoszczy. – Problem tkwi w konstrukcji przepisów, która sprawia, że tak łatwo można zastosować tymczasowe aresztowanie – uważa. Nie bez winy jest także błędna praktyka i rutyna sędziów. – Należy rozbudować katalog środków alternatywnych i szkolić sędziów w zakresie ich stosowania – dodał.

Helsińska Fundacja Praw Człowieka przygotowała raport na temat praktyki stosowania tymczasowego aresztowania. Tytuł: „O standardzie, który się nie przyjął (w Polsce)”. Analiza obejmuje lata 2018–2022. Wniosek? – Jest gorzej, niż bywało przed laty, a i wówczas dobrze nie było. Aresztów jest więcej, są one dłuższe, w dodatku pogorszyły się warunki przebywania w areszcie także ze względu na dostęp do obrońcy, a nawet dostęp do kontaktu z rodziną – wylicza dr Piotr Kładoczny, wiceprezes HFPC.

Pozostało 89% artykułu
Nieruchomości
Posiadaczy starych kominków czeka kara lub wymiana. Terminy zależą od województwa
W sądzie i w urzędzie
Prawo jazdy nie do uratowania, choć kursanci zdali egzamin
Prawo karne
Przerwanie wałów w Jeleniej Górze Cieplicach. Jest stanowisko dewelopera
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie