Nie tylko sprzedaż, administracja biurowa i praca fizyczna, ale również IT znalazło się w czołówce specjalizacji, które w ubiegłym roku przyciągały najwięcej zgłoszeń w odpowiedzi na oferty o pracy opublikowane na czołowym portalu rekrutacyjnym Pracuj.pl. W 2023 r. łączna liczba kliknięć w przycisk „aplikuj” była tam o 14 proc. większa niż rok wcześniej. To milionowe wielkości, skoro po I półroczu ubiegłego roku Pracuj.pl informował o 3,3 mln aplikacji miesięcznie.
Wzmożony napływ zgłoszeń, czyli nadesłanych CV, w połączeniu z ogólnym spadkiem liczby ofert pracy przełożył się na większą konkurencję wśród kandydatów. W ubiegłym roku na Pracuj.pl opublikowano 844,2 tys. ogłoszeń, czyli o ok. 23 proc. mniej w porównaniu z rekordowym 2022 r. (choć dane te nie są do końca porównywalne ze względu na wprowadzoną w 2023 r. nową odsłonę serwisu i zmianę polityki cenowej).
Sprzedaż na czele
Rafał Nachyna, dyrektor operacyjny Pracuj.pl, mówi o bardziej zracjonalizowanym i wyważonym podejściu do rekrutacji w 2023 r., zaznaczając jednocześnie, że do rekordowych 59 tys. wzrosła liczba firm – klientów serwisu. Firmy nie przestały więc szukać nowych pracowników, choć rekrutowały ich na mniejszą skalę niż rok wcześniej.
Jak przewiduje Rafał Nachyna, chociaż w 2024 r. rynek rekrutacji czeka ożywienie, to osoby szukające pracy powinny się przygotować na dalszy wzrost konkurencji. Będzie on wynikiem utrzymującej się wzmożonej aktywności kandydatów do pracy, którą potwierdzają także wyniki sondaży badających plany zawodowe Polaków. Szef Pracuj. pl przypomina przeprowadzone jesienią ub. roku na zlecenie portalu badanie, według którego 44 proc. Polaków w wieku 18–65 lat szukało wtedy pracy lub planowało jej rychłą zmianę. Jeszcze więcej, bo aż 85 proc., deklarowało otwartość na ciekawe oferty.