Granice mojego języka są granicami mojego świata – ten cytat z Ludwiga Wittgensteina z „Traktatu logiczno-filozoficznego” sprzed stulecia jest permanentnie nadużywany, ponieważ doskonale nadaje się do rozmaitych trawestacji. Dlatego można go też użyć do opisania dyskusji o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, która zdominowała ostatnio naszą przestrzeń publiczną. O sensowność budowy CPK spierają się eksperci w prime time najnowszego kanału na YouTubie, dyskutują o nim taksówkarze, aktywiści i politycy, rozgrzewają się od dyskusji na temat sensowności tej infrastrukturalnej inwestycji platformy społecznościowe, ze szczególnym uwzględnieniem X (d. Twittera).
Liczby mówią same za siebie. Jak podliczył serwis Polityka w Sieci, zajmujący się analizą trendów w internecie, zasięg hasła CPK w ostatnich 12 miesiącach wyniósł 1 miliard, z czego połowa została wygenerowana w ciągu ostatniego kwartału. Innymi słowy na wszystkich urządzeniach (telefonach, tabletach, komputerach) hasło CPK pojawiło się w ciągu ostatnich trzech miesięcy pół miliarda razy. To znaczy, że każdy użytkownik sieci (a więc z grubsza każdy Polak) natknął się na to hasło kilkanaście razy. „W chwili obecnej przeciętnemu użytkownikom sieci publikacje dot #CPK wyświetlają się dwa–trzy razy dziennie, a nasycenie treści jest głównie pozytywne” – zauważała PwS. „Obecnie temat #CPK jest jednym z pięciu najczęściej i najchętniej oglądanych, komentowanych tematów w polskiej przestrzeni social media i internetu”.
Sondaż o CPK, czyli jak Polacy wyrobili sobie zdanie
Nie pozostało to bez wpływu na społeczne nastroje, ponieważ z badania IBRiS dla „Rzeczpospolitej” przeprowadzonego w ubiegły weekend wynika, że ponad 58 proc. ankietowanych uważa, że obecny rząd powinien kontynuować projekt CPK. Przeciwnego zdania jest nieco ponad 23 proc. badanych.
Jak to się stało, że budowa portu lotniczego, nowej sieci połączeń kolejowych, hubu cargo i wielu jeszcze innych rozwiązań, które – jak by się mogło wydawać – zajmują w dużej części ekspertów od logistyki i infrastruktury, zeszła pod strzechy? Że zdominowała dyskusje w serwisie X, na Facebooku, a jest silnie obecna nawet na TikToku. Że sprawia, iż w sumie ponad trzy czwarte ankietowanych ma w tej sprawie wyrobione zdanie? Powody zasadniczo wydają mi się dwa. Jeden ma charakter logiczno-filozoficzny, a drugi pokoleniowo-polityczny.
Jeszcze tylko jedno zastrzeżenie. Jeśli ktoś chce szukać w tym tekście argumentów na rzecz budowy CPK albo przeciw temu projektowi, będzie zawiedziony.Znacznie bardziej interesuje mnie to, jak hasło CPK funkcjonuje na rynku idei, jak działa w zbiorowej wyobraźni, jak zaczęło przeorywać dotychczasowe linie podziałów.