Od kilkunastu lat w Polsce podejmowane są działania zmierzające do poprawy jakości tworzonego prawa. Mimo to nadal panuje pogląd, że tworzone przepisy są dalekie od doskonałości, a stanowione prawo nie jest w wystarczającym stopniu oparte na analizach i rzetelnej ocenie wpływu. Dzieje się tak, mimo że Polska plasuje się powyżej średniej w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o formalne wymogi względem oceny skutków regulacji (OSR).
W latach 2011 i 2012 w Ministerstwie Gospodarki, Rządowym Centrum Legislacji i Kancelarii Premiera zidentyfikowaliśmy dwa główne obszary do poprawy. Po pierwsze, wypełnienie wymagań formalnych wobec OSR nie zawsze oznaczało przeprowadzenie właściwej analizy wpływu z punktu widzenia jakościowego.
Po drugie, partnerzy społeczni nie mieli poczucia rzeczywistego uczestniczenia w procesie legislacyjnym.
Opublikowany niedawno przez Fundację Batorego raport „Tworzenie i konsultowanie rządowych projektów ustaw" potwierdza naszą diagnozę przedstawioną w rządowym programie „Lepsze regulacje 2015". Przyjęty w styczniu 2013 r. program, zawierający około 30 konkretnych rozwiązań i działań do zrealizowania w administracji rządowej, rozpoczął gruntowną przebudowę procesu tworzenia prawa. Autorzy raportu, na podstawie przeprowadzonych badań 110 projektów ustaw z 2012 r., przedstawili rekomendacje rozwiązań poprawiających OSR i konsultacje społeczne.
Raport empirycznie potwierdza konieczność rozpoczętych w 2012 r. działań. Pokazuje jednocześnie, że rzeczowy dialog prowadzony przez administrację rządową z ekspertami od przejrzystości i jakości procesu tworzenia prawa skutkuje tym, że podobnie postrzegamy ten obszar działania państwa.