Komisja Europejska (KE) od 2010 r. silniej stawia na inteligentny, zrównoważony wzrost przeciwdziałający wykluczeniu społecznemu. Nowa strategia przekłada się na ambitne cele stawiane państwom członkowskim. Dotyczą one zwiększania zatrudnienia i produktywności, zmniejszenia liczby osób o niskich kwalifikacjach oraz wzrostu gospodarczego.
W celu wspierania i monitorowania strategii ustalone zostały tzw. europejskie semestry, które zawierają wskazówki dla władz krajowych podejmujących reformy. W czwartym semestrze, rozpoczętym w listopadzie 2013 r., KE po raz kolejny rekomenduje zmniejszanie kosztów pracy i administracji, jako istotne narzędzie poprawiające zatrudnienie i wykluczenie społeczne.
Za wysokie opodatkowanie pracy
Już klasyczni ekonomiści wskazywali, że nakładanie obciążeń podatkowych na jakikolwiek czynnik produkcji powoduje spadek popytu na ten czynnik. W Polsce, podobnie jak w wielu krajach europejskich, opodatkowanie pracy jest wysokie, a prawo regulujące relacje pracownik – pracodawca skomplikowane.
Na płacę netto, poza standardowym podatkiem PIT, nakładana jest składka na ubezpieczenie emerytalne i na ubezpieczenie zdrowotne. Są to koszty ponoszone przez pracownika. Do tego każdy pracodawca zobowiązany jest odprowadzić składkę na ubezpieczenie emerytalne pracownika, składkę na ubezpieczenie rentowe, na Fundusz Pracy, na Gwarantowany Fundusz Świadczeń Pracowniczych oraz na ubezpieczenie wypadkowe, której wielkość zależy od liczby wypadków w zakładzie pracy.
W zakładach zatrudniających powyżej 20 pracowników obowiązkowo tworzony jest Fundusz Świadczeń Socjalnych, który jest zasilany stałą kwotą płaconą co roku za każdego pracownika. Jeśli zakład nie zatrudnia osób niepełnosprawnych i ma powyżej 25 pracowników, to dodatkowo musi doliczyć składkę na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.