W czasie kiedy pokój, rozwój, współpraca i strategia win-win stają się głównymi światowymi trendami, hasło „Jeden pas i jedna droga" spotyka się z ogromnym międzynarodowym zainteresowaniem. Jego idea jest jak piękne puzzle, które wszyscy wspólnie układają, a których kawałek dzierży także Polska. Polacy mawiają, że „podjęcie decyzji to połowa sukcesu". Chiny i Polska powinny świadomie i mądrze podjąć decyzję o wykorzystaniu rzadkiej szansy, jaką jest projekt „Jeden pas i jedna droga", pozwalając, by droga współpracy i przyjaźni była coraz szersza.
Bogata tradycja
Ponad 2 tysiące lat temu Jedwabny Szlak otworzył wrota do wymiany kulturalnej i handlowej między Azją, Europą i Afryką. Jego duch współpracy i pokojowe intencje nie tylko mają wielką wartość historyczną, ale także są bardzo aktualne. W 2013 roku Xi Jinping, prezydent Chińskiej Republiki Ludowej, odwiedzając kraje Azji Środkowej i Południowo-Wschodniej, kolejno przedstawił ideę współpracy nad wspólnymi projektami „Pas gospodarczy wzdłuż Jedwabnego Szlaku" i „Morski Jedwabny Szlak XXI wieku" (w skrócie „Jeden pas i jedna droga"). Zakłada ona promowanie przez objęte tymi projektami kraje skoordynowanej polityki gospodarczej prowadzącej do jeszcze lepszej, głębszej i szerszej współpracy regionalnej, aby w duchu tradycyjnego Jedwabnego Szlaku budować wspólnie kwitnący dobrobyt.
Dzisiejszy „Jeden pas i jedna droga" niczym wielka rama spina aktywny krąg gospodarczy Azji z rozwiniętym kręgiem gospodarczym Europy. „Jeden pas" to nieprzerwany przepływ [towarów – red.] z Chin przez Azję Środkową i Rosję do Europy (Morza Bałtyckiego), przez Azję Środkową i Zachodnią do Zatoki Perskiej, Azję Południowo-Wschodnią i Południową, po Ocean Indyjski. „Jedna droga" jest ukierunkowana na transport z chińskich portów do innych portów leżących nad Morzem Południowochińskim oraz portów wybrzeża Oceanu Indyjskiego i Europy, a także portów na południowym Pacyfiku.
Budowa „Jednego pasa i jednej drogi" w pełni oddaje ducha Jedwabnego Szlaku, czyli zakłada pokojową współpracę, otwarcie, uczenie się od siebie nawzajem i wyciągania wniosków oraz korzyści dla wszystkich. Promowanie wspólnego handlu, projektów i korzyści przyczynia się do rozkwitu gospodarki poszczególnych krajów, a także gospodarki regionalnej, wzmacnia wymianę kulturalną i przyspiesza pokojowy rozwój całego świata. Od czasu ogłoszenia idei już ponad 60 leżących w jego strefie krajów i organizacji międzynarodowych okazało aktywne zainteresowanie uczestnictwem.
Szansa dla obu stron
Budowa projektu „Jeden pas i jedna droga" w duchu otwarcia i inkluzywności to historyczna szansa na pogłębienie współpracy dla Chin i krajów europejskich, w tym Polski. Projekt ten bardzo współgra z długofalowym strategicznym planem rozwoju Polski 2030 oraz z kierunkiem, w którym zmierza polska dyplomacja gospodarcza.