Chiny chcą współpracować z Polską

Wspólnie budując Jedwabny Szlak XXI wieku, promujemy i zacieśniamy przyjaźń – pisze ambasador Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.

Publikacja: 20.04.2015 21:00

Xu Jian

Xu Jian

Foto: materiały prasowe

W czasie kiedy pokój, rozwój, współpraca i strategia win-win stają się głównymi światowymi trendami, hasło „Jeden pas i jedna droga" spotyka się z ogromnym międzynarodowym zainteresowaniem. Jego idea jest jak piękne puzzle, które wszyscy wspólnie układają, a których kawałek dzierży także Polska. Polacy mawiają, że „podjęcie decyzji to połowa sukcesu". Chiny i Polska powinny świadomie i mądrze podjąć decyzję o wykorzystaniu rzadkiej szansy, jaką jest projekt „Jeden pas i jedna droga", pozwalając, by droga współpracy i przyjaźni była coraz szersza.

Bogata tradycja

Ponad 2 tysiące lat temu Jedwabny Szlak otworzył wrota do wymiany kulturalnej i handlowej między Azją, Europą i Afryką. Jego duch współpracy i pokojowe intencje nie tylko mają wielką wartość historyczną, ale także są bardzo aktualne. W 2013 roku Xi Jinping, prezydent Chińskiej Republiki Ludowej, odwiedzając kraje Azji Środkowej i Południowo-Wschodniej, kolejno przedstawił ideę współpracy nad wspólnymi projektami „Pas gospodarczy wzdłuż Jedwabnego Szlaku" i „Morski Jedwabny Szlak XXI wieku" (w skrócie „Jeden pas i jedna droga"). Zakłada ona promowanie przez objęte tymi projektami kraje skoordynowanej polityki gospodarczej prowadzącej do jeszcze lepszej, głębszej i szerszej współpracy regionalnej, aby w duchu tradycyjnego Jedwabnego Szlaku budować wspólnie kwitnący dobrobyt.

Dzisiejszy „Jeden pas i jedna droga" niczym wielka rama spina aktywny krąg gospodarczy Azji z rozwiniętym kręgiem gospodarczym Europy. „Jeden pas" to nieprzerwany przepływ [towarów – red.] z Chin przez Azję Środkową i Rosję do Europy (Morza Bałtyckiego), przez Azję Środkową i Zachodnią do Zatoki Perskiej, Azję Południowo-Wschodnią i Południową, po Ocean Indyjski. „Jedna droga" jest ukierunkowana na transport z chińskich portów do innych portów leżących nad Morzem Południowochińskim oraz portów wybrzeża Oceanu Indyjskiego i Europy, a także portów na południowym Pacyfiku.

Budowa „Jednego pasa i jednej drogi" w pełni oddaje ducha Jedwabnego Szlaku, czyli zakłada pokojową współpracę, otwarcie, uczenie się od siebie nawzajem i wyciągania wniosków oraz korzyści dla wszystkich. Promowanie wspólnego handlu, projektów i korzyści przyczynia się do rozkwitu gospodarki poszczególnych krajów, a także gospodarki regionalnej, wzmacnia wymianę kulturalną i przyspiesza pokojowy rozwój całego świata. Od czasu ogłoszenia idei już ponad 60 leżących w jego strefie krajów i organizacji międzynarodowych okazało aktywne zainteresowanie uczestnictwem.

Szansa dla obu stron

Budowa projektu „Jeden pas i jedna droga" w duchu otwarcia i inkluzywności to historyczna szansa na pogłębienie współpracy dla Chin i krajów europejskich, w tym Polski. Projekt ten bardzo współgra z długofalowym strategicznym planem rozwoju Polski 2030 oraz z kierunkiem, w którym zmierza polska dyplomacja gospodarcza.

Jeśli dodamy do tego strategiczne położenie Polski w sercu Europy oraz długą tradycję przyjaźni łączącej Polskę i Chiny, to Polska staje się ważnym pod każdym względem partnerem w tym projekcie. W ostatnich latach polsko-chińska współpraca na polu rządowym, gospodarczo-handlowym, kulturalnym i innych stabilnie rozwija się w ramach współpracy bilateralnej, „16+1" oraz współpracy Chin z UE. Nieprzerwane eksplorowanie bogatych możliwości współpracy, poszerzanie jej zakresu w różnych dziedzinach, odkrywanie ukrytego potencjału – to kierunki, ku którym niestrudzenie podążają rządy naszych krajów. Priorytetem chińskiej polityki zagranicznej w roku 2015 jest właśnie kompleksowe wspieranie projektu „Jeden pas i jedna droga". Dlatego jest to też odpowiedni czas na chińsko-polską współpracę.

Pięć zasad

Mamy nadzieję, że opierając się na pięciu ważnych zasadach rządzących projektem „Jeden pas i jedna droga", otworzymy okno możliwości dla naszej dalszej pragmatycznej kooperacji:

1.

Spajanie współpracy przez komunikację na szczeblu politycznym. Wzmacnianie komunikacji na szczeblu politycznym jest ważnym gwarantem projektu „Jeden pas i jedna droga". Polska i Chiny mogą dzięki takim mechanizmom, jak regularne spotkania premierów, międzyrządowy komitet współpracy i dialog strategiczny wiceministrów spraw zagranicznych, stworzyć pomost wspierający strategię rozwoju gospodarczego, wspólnie uczestniczyć w formułowaniu zasad współpracy regionalnej, rozwiązywać powstałe w procesie kooperacji problemy i w ten sposób zapewnić polityczne wsparcie dla pragmatycznej współpracy i projektów na dużą skalę.

2.

Stworzenie trwałych fundamentów przez odpowiednio połączone zaplecze. Sprawnie połączona i przepustowa infrastruktura to pierwszoplanowa sfera projektu „Jeden pas i jedna droga". Sześć towarowych trakcji kolejowych, które albo zaczynają się, albo przebiegają przez Polskę, aktywna współpraca regionalnych samorządów i przedsiębiorców z prowincji Syczuan i województwa łódzkiego przy możliwości utworzenia centrum logistycznego i specjalnej strefy gospodarczo-handlowej, współpraca portów morskich, wszystko to łączy się w projekcie „Jeden pas i jedna droga". Wpasowuje się też w pracę nad kompletną infrastrukturą łączącą terytorium Azji i Europy, a także zwiększa znaczenie Polski jako kluczowego punktu ułatwiającego przepływ materiałów i otwiera jeszcze szerszą przestrzeń rynkową dla współpracy inwestycyjno-handlowej.

3.

Wolny handel otwiera możliwość wygranej dla wszystkich. Współpraca inwestycyjno-handlowa jest ważnym elementem budowy „Jednego pasa i jednej drogi". Polska już od dziesięciu lat jest największym partnerem handlowym Chin w Europie Środkowo-Wschodniej. Współpraca w ramach „Jednego pasa i jednej drogi" przyczyni się do ułatwienia inwestycji i wymiany handlowej wśród państw biorących udział w projekcie, stworzy atrakcyjne środowisko biznesowe, wykorzysta możliwości, jakie stwarza już istniejąca Rada Biznesu Chiny – Kraje Europy Środkowo-Wschodniej, a także połączony mechanizm struktur promowania inwestycji.

Przyczyni się to do stymulacji kreatywności małych i średnich przedsiębiorstw w ramach współpracy regionalnej. Sprawi, że tradycyjne współdziałanie w takich dziedzinach, jak rolnictwo, górnictwo i turystyka, pójdzie jeszcze dalej, poszerzą się też możliwości współpracy na nowych polach, takich jak nowe źródła energii, technologie informatyczne, ochrona środowiska, a także zaawansowane technologie.

4.

„Przepływ kapitału". Wspomaganie projektu przez przepływ kapitału jest ważnym założeniem „Jednego pasa i jednej drogi". Obecnie Chiny zwiększyły tempo pracy nad utworzeniem Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Zainwestowały w fazę rozruchową projektu „Jeden pas i jedna droga" 40 mld dol., aby zapewnić mu gładki start i wesprzeć jego kluczowe punkty. Polska już złożyła aplikację o przyjęcie w poczet państw ze statusem członków-założycieli Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Wierzymy, że dzięki dwustronnej oraz wielostronnej współpracy na polu finansowym uda się poszerzyć kanały przepływu kapitału, co przyciągnie do Polski zagranicznych inwestorów i zwiększy szansę, a także łatwość realizacji dużych projektów.

5.

Komunikacja międzyludzka otworzy nowy rozdział przyjaźni. Idea „Jeden pas i jedna droga" opiera się również na fundamencie społecznym. Już ponad 70 lat temu polski as lotnictwa Witold Urbanowski i doktor Stanisław Flato wspomagali Chińczyków w wojnie chińskiego narodu przeciw agresji japońskiej, a z kolei całkiem niedawno to Chińczycy pomogli czterem polskim obywatelom w bezpiecznej ewakuacji z Jemenu, co jest dowodem na ponadczasową tradycyjną chińsko-polską przyjaźń. Projekt „Jeden pas i jedna droga" przez zwiększenie skali wymiany studenckiej, wzbogacenie wymiany kulturalnej, wzmocnienie współpracy w dziedzinie turystyki, zwiększenie wymiany w dziedzinie nauki i technologii oraz inne działania podejmowane w celu promowania szerokiego zakresu wymiany społecznej, a także pracowniczej, jeszcze zacieśni nasze przyjacielskie więzi i zbuduje trwałe fundamenty naszej kooperacji.

Zaproszenie do budowy

Już od ponad roku rząd chiński aktywnie promuje budowę „Jednego pasa i jednej drogi". Osiągnięto porozumienie na wysokim szczeblu z wieloma krajami partnerskimi, podpisano memoranda o współpracy, posunięto się naprzód w osiągnięciu kluczowych dla warunków projektu celów, nieustannie ulepszana jest też taktyka polityczna. Strona chińska serdecznie zaprasza Polskę do uczestnictwa w projekcie „Jeden pas i jedna droga". Mamy nadzieję, że pragmatyczna współpraca na tym polu jeszcze lepiej wypełni warunki naszego porozumienia o strategicznym partnerstwie i sprawi, że nasza tradycyjna przyjaźń rozkwitnie na drodze pradawnego, lecz teraz także współczesnego Jedwabnego Szlaku i przyniesie pozytywne rezultaty!

Z projektem „Jeden pas i jedna droga" można się zapoznać w dokumencie „Wizja i działania w sprawie wspólnego budowania pasa gospodarczego wzdłuż Jedwabnego Szlaku i Morskiego Jedwabnego Szlaku XXI wieku". Strona internetowa Ambasady ChRL w Polsce http://www.chinaembassy.org.pl

W czasie kiedy pokój, rozwój, współpraca i strategia win-win stają się głównymi światowymi trendami, hasło „Jeden pas i jedna droga" spotyka się z ogromnym międzynarodowym zainteresowaniem. Jego idea jest jak piękne puzzle, które wszyscy wspólnie układają, a których kawałek dzierży także Polska. Polacy mawiają, że „podjęcie decyzji to połowa sukcesu". Chiny i Polska powinny świadomie i mądrze podjąć decyzję o wykorzystaniu rzadkiej szansy, jaką jest projekt „Jeden pas i jedna droga", pozwalając, by droga współpracy i przyjaźni była coraz szersza.

Pozostało 93% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację