Jednocześnie w materiale uznano, że Polska nie jest gotowa na dronową rewolucję, bo brakuje strategii. Oba stwierdzenia wymagają komentarza.
Polska właśnie wprowadziła przełomowe w skali świata regulacje o lotach automatycznych i poza zasięgiem wzroku (tzw. rozporządzenie BVLOS) i jest gotowa na ewolucyjne wdrażanie rewolucyjnych rozwiązań, np. w transporcie medycznym, oraz ukształtowanie dojrzałej strategii dla nowego obszaru gospodarki. Dokumentem wytyczającym kierunek polskiej strategii dronowej jest Biała Księga Rynku Bezzałogowych Statków Powietrznych. Została opublikowana wraz z wejściem w życie rozporządzenia BVLOS w lutym br. i przyjęta przez KERM 26 lutego. Wkrótce zostanie przedłożony projekt strategii bazujący na konsultacjach, analizach i projektach realizowanych w ramach programu „Żwirko i Wigura".
Ewolucyjne wdrażanie technologii dronowych w procesie partycypacyjnym, uwzględniającym opinie interesariuszy, ma zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa i akceptację społeczną. Każde wdrożenie modelu biznesowego wykorzystującego drony będzie powodowało zmianę w otoczeniu, często rewolucyjną. Będzie stymulowało inwestycje i zakupy, pobudzając produkcję i wzrost wartości rynku dronów specjalistycznych. Ale bez wcześniejszego testowania, wypracowywania standardów i regulacji są małe szanse na wdrożenie lotów demonstracyjnych, a tym samym finansowanie projektów przez inwestorów.
Program Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów jest odpowiedzią na potrzebę testowania i współpracy z regulatorem. W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) udostępniono obszary testowe, w których pod nadzorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) można testować technologie dronowe i stopniowo zapewniać ich gotowość operacyjną.
Aby ewolucja nie zakończyła się sprzeciwem obywateli wobec technologii dronowych, duży nacisk kładziemy na pozyskiwanie akceptacji społecznej, której koncepcję opracowała GZM. Na listopad zaplanowano konsultacje z miastami, co jest kolejnym etapem prac nad wytycznymi dla lotów automatycznych i lotów BVLOS. Natomiast PAŻP i ULC pracują nad projektem e-usług umożliwiających m.in. zarządzanie lotami, strefami, wspierających analizy ryzyka lotów, a także możliwości identyfikacji dronów przez obywateli.