Ile będzie kosztowało przekształcenie użytkowania wieczystego we własność

Opłata za zmianę użytkowania we własność wynosić powinna tyle, ile dawna opłata z tytułu użytkowania wieczystego, póki nie zostanie ustalona w innej wysokości prawomocnym orzeczeniem.

Aktualizacja: 16.02.2019 16:15 Publikacja: 16.02.2019 15:14

Ile będzie kosztowało przekształcenie użytkowania wieczystego we własność

Foto: Adobe Stock

Od początku roku doszło do istotnych zmian formalnych w sektorze nieruchomości mieszkaniowych, z uwagi na przekształcenie z mocy prawa z 1 stycznia 2019 prawa użytkowania wieczystego, w prawa własności. Zgodnie z ustawą z 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (DzU z 2018 r., poz. 1716). Zmiana prawa, o której mowa w ustawie odnosi się wyłącznie do nieruchomości gruntowych, zabudowanych na cele mieszkaniowe ewentualnie na cele użytkowe (w przypadku zabudowy wielorodzinnej, jeśli więcej niż połowa lokali w danym budynku, jest przeznaczona na cele mieszkaniowe). Przez kolejne 20 lat od przekształcenia prawa, dotychczasowi użytkownicy wieczyści, a obecnie właściciele zabudowanych gruntów, będą ponosić na rzecz dotychczasowego właściciela tj. Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego tzw. opłatę przekształceniową, odpowiadającą wysokości dotychczasowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu. Art. 7 ust. 2 ustawy stanowi, że wysokość opłaty przekształceniowej odpowiada wysokości opłaty za użytkowanie wieczyste z dnia przekształcenia, a więc co do zasady, obowiązującej 1 stycznia 2019 r. Zaświadczenia potwierdzające przekształcenie prawa użytkowania wieczystego, a zawierające także informacje, o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, oraz o prawnym obowiązku jej uiszczania, mają charakter jedynie deklaratywny, gdyż i samo przekształcenie i obowiązek uiszczania opłaty, po 1 stycznia 2019 r., wynika wprost z przepisów ustawy.

Poziom bonifikaty

Ważnym ekonomicznie elementem mechanizmu wnoszenia opłat przekształceniowych, jest możliwość skorzystania z bonifikaty z tytułu jednorazowej zapłaty opłaty przekształceniowej (tj. za okres 20 lat). W takim przypadku – w odniesieniu do gruntów należących dotychczas do Skarbu Państwa – ustawa gwarantuje bonifikatę na poziomie 60 proc. kwoty, w przypadku uiszczenia opłaty za cały, 20 letni okres, w ciągu pierwszego roku po przekształceniu tj. w praktyce do 31 grudnia 2019 r. Skala bonifikaty ma charakter degresywny i kończy się na 10 proc. zniżki, gdy cała opłata zostanie uiszczona w szóstym roku po przekształceniu (art. 9 ust. 3 ustawy). W przypadku gruntów, których właścicielami dotychczas były jednostki samorządu terytorialnego, ustawa daje jedynie możliwość udzielania nowym właścicielom stosownych bonifikat z tytułu jednorazowej wpłaty. W praktyce większość miast przyjęła system bonifikat, analogiczny do określonego w ustawie, a niektóre jak Warszawa, Wrocław czy Gdańsk, podjęły uchwały o obniżkach sięgających ponad 90 proc. należnej opłaty.

Gorączkowa aktualizacja

W związku ze zbliżającym się wejściem w życie terminu przekształcenia użytkowania we własność, pod koniec 2018 r. w wielu miastach (m.in. Krakowie) można było zauważyć wzmożoną aktywność samorządów, dokonujących aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego. Właściciele lokali mieszkalnych, z którymi związane było prawo użytkowania wieczystego, mogli się wówczas dowiedzieć, że opłata (w związku ze wzrostem wartości samej nieruchomości) wzrasta od początku 2019 r. nawet dziesięciokrotnie. A przecież dotychczasowa opłata automatycznie zmieniła się w opłatę przekształceniową, z obowiązkiem dalszej, wieloletniej spłaty.

Czytaj także:

Uwłaszczenie gruntów: są nowe problemy z bonifikatami

Na tym tle pojawia się ciekawe zagadnienie praktyczne, gdyż wielu właścicieli, nieprzyjemnie zaskoczonych wzrostem opłat na przyszłość, skorzystało z prawa do złożenie w Samorządowym Kolegium Odwoławczym (SKO) wniosku o ustalenie, że aktualizacja opłaty z tytułu użytkowania wieczystego jest nieuzasadniona lub uzasadniona w innej wysokości. Skorzystanie z uprawnienia przewidzianego w art. 78 ust. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami („UGN"), ma ten skutek, iż obowiązuje – do czasu ustalenia prawomocnym orzeczeniem SKO lub zawarcia ugody – opłata w dotychczasowej wysokości, którą podmiot ma obowiązek uiszczać.

Ponieważ powszechną praktyką jest, iż ewentualne aktualizacje opłat z tytułu użytkowania wieczystego, były i są dokonywane pod koniec danego roku, nie ma realnych szans, aby SKO dokonało rozstrzygnięć przed 1 stycznia 2019 r. Zwykle rozstrzygnięcia zapadają po ok. 6–8 miesiącach, a stron i tak przysługuje przecież jeszcze dalsza, ścieżka sądowa. Zatem 1 stycznia 2019 r. osoby, które zakwestionowały aktualizację opłaty, zobowiązane były do uiszczania opłaty za użytkowanie w dotychczasowej wysokości. Zgodnie z powołanymi przepisami ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego..., należy założyć, że skoro w tym dniu doszło do przekształcenia opłaty, to nowa opłata przekształceniowa, odpowiada wysokości dotychczasowej opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste w „starej" wysokości (przed aktualizacją).

Jeśli nowy właściciel zamierza uiszczać opłatę, bez korzystania z możliwości wcześniejszej spłaty (i bonifikaty), to nie ma tu istotnych zmian co do sposobu postępowania. Ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego... (art. 21) stanowi, że postępowania w sprawie aktualizacji opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego, wszczęte i niezakończone przed dniem przekształcenia (1 stycznia 2019 r.) toczą się wg dotychczasowych przepisów, a więc zgodnie z art. 77–80 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Po prawomocnym ustaleniu opłaty za użytkowanie wieczyste, nowa opłata jest uiszczana efektywnie od daty przekształcenia, czyli 1 stycznia br. – analogicznie do mechanizmu przewidzianego w art. 79 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami (art. 21 ust. 5 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego...).

Jednorazowa wpłata

Powstaje natomiast pytanie, co jeśli osoba, która zakwestionowała przedstawioną jej aktualizację opłaty za użytkowanie wieczyste, która po 1 stycznia 2019 r. zmieniła się w opłatę przekształceniową, zechce skorzystać z bonifikaty w pierwszym roku, kiedy to raczej na pewno nie dojdzie do ustalenia nowej opłaty w sposób prawomocny? Czy jednorazowa opłata przekształceniowa powinna być obliczona jako iloczyn „starej" stawki i ilości lat, czy może jednak do obliczeń należy uwzględnić już nową, zaktualizowaną stawkę, także, jeśli w dacie uiszczania jednorazowej opłaty, wysokość opłaty nadal była sporna? Różnica w przypadku obliczeń, biorąc pod uwagę wartość niektórych nieruchomości (których pochodną jest stawka opłaty), także przy uwzględnieniu bonifikaty, może być naprawdę istotna dla kieszeni właściciela i sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

Może do poprawki

Wydaje się, że należy przyjąć na gruncie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego..., że w 1 stycznia 2019 r., opłata przekształceniowa wynosi tyle, ile dotychczasowa opłata z tytułu użytkowania wieczystego – tak długo oczywiście, jak nie zostanie ustalona w innej wysokości, prawomocnym orzeczeniem SKO lub sądu powszechnego.

Jeśli do tego czasu, nowy właściciel skorzysta z uprawnienia (niezależnego od zgody organu lub jej braku) do wcześniejszej, całościowej zapłaty opłaty, to powinien ją obliczyć przy zastosowaniu wysokości dotychczasowej opłaty – z uwzględnieniem oczywiście odpowiedniego poziomu bonifikaty. Odmienne stanowisko tzn. nakazujące przy obliczeniu całościowej opłaty uwzględniać wysokość opłaty w nowej, zaktualizowanej wysokości (pomimo jej skutecznego zakwestionowania)jest dość często (póki co w nieformalny sposób) popierane przez organy, uprawnione do przyjmowania tychże opłat. Jest to oczywiście zrozumiałe z punktu widzenia celów fiskalnych, jakie organ chce osiągnąć, jednak wydaje się, iż nie ma oparcia ani w ustawie o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego..., ani w innych przepisach prawa. ?

Grzegorz Zawada adwokat, Szef Biura Sendero Tax & Legal w Warszawie

Na dzień dzisiejszy, jako że ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów obowiązuje niecałe dwa miesiące, a niewiele osób (jeśli w ogóle) zdecydowało się już dokonać jednorazowej zapłaty. Problem związany z opłatą przekształceniową i dotychczasową opłatą z tytułu użytkowania wieczystego nie wydaje się palący, ale może narastać wraz ze zbliżeniem się końca roku 2019 r., kiedy będzie kończyć się czas bonifikaty w najbardziej atrakcyjnej wysokości i chętnych do uregulowania należności na atrakcyjnych warunkach może być znacznie więcej. Rozsądne i pożądane wydaje się wprowadzenie odpowiedniej nowelizacji ustawy, przecinającej wszelkie dywagacje w tym zakresie. W przeciwnym razie może to zaowocować gorącymi sporami obywateli ze Skarbem Państwa lub gminami, także na drodze sądowej. ?

Od początku roku doszło do istotnych zmian formalnych w sektorze nieruchomości mieszkaniowych, z uwagi na przekształcenie z mocy prawa z 1 stycznia 2019 prawa użytkowania wieczystego, w prawa własności. Zgodnie z ustawą z 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (DzU z 2018 r., poz. 1716). Zmiana prawa, o której mowa w ustawie odnosi się wyłącznie do nieruchomości gruntowych, zabudowanych na cele mieszkaniowe ewentualnie na cele użytkowe (w przypadku zabudowy wielorodzinnej, jeśli więcej niż połowa lokali w danym budynku, jest przeznaczona na cele mieszkaniowe). Przez kolejne 20 lat od przekształcenia prawa, dotychczasowi użytkownicy wieczyści, a obecnie właściciele zabudowanych gruntów, będą ponosić na rzecz dotychczasowego właściciela tj. Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego tzw. opłatę przekształceniową, odpowiadającą wysokości dotychczasowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu. Art. 7 ust. 2 ustawy stanowi, że wysokość opłaty przekształceniowej odpowiada wysokości opłaty za użytkowanie wieczyste z dnia przekształcenia, a więc co do zasady, obowiązującej 1 stycznia 2019 r. Zaświadczenia potwierdzające przekształcenie prawa użytkowania wieczystego, a zawierające także informacje, o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, oraz o prawnym obowiązku jej uiszczania, mają charakter jedynie deklaratywny, gdyż i samo przekształcenie i obowiązek uiszczania opłaty, po 1 stycznia 2019 r., wynika wprost z przepisów ustawy.

Pozostało 82% artykułu
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie