Zakupy online mogą mocno przyspieszyć w końcówce roku

Rynek mimo perturbacji i ograniczania zakupów przez konsumentów i tak może w tym roku urosnąć o 20 proc.

Publikacja: 02.11.2023 03:00

Zakupy online mogą mocno przyspieszyć w końcówce roku

Foto: Adobe Stock

Oznacza to znaczący skok w porównaniu z ubiegłorocznym 11-proc. – wynika z niepublikowanych danych branżowej organizacji Ecommerce Europe. Jednak dla branży nie jest to wielki powód do zadowolenia, bo wzrost to w znacznej mierze efekt rosnących cen towarów i usług. Z raportu Ecommerce Europe wynika, że handel online w Polsce w 82 proc. generuje sprzedaż towarów, pozostałe 18 proc. to usługi.

Czytaj więcej

Sklepy internetowe też uderzone spowolnieniem

Mimo danych o wzroście i ostrożnych prognozach sektor jest wciąż pełen optymizmu, tym bardziej że rozpoczyna się kluczowy z punktu widzenia rocznych obrotów okres, a całe drugie półrocze upływa pod tym znakiem. Nie oznacza to jednak końca spowolnienia. – Konsumenci będą powściągliwie planować swoje zakupy, wybierać te najistotniejsze, najbardziej potrzebne. A temu wszystkiemu towarzyszyć będzie poszukiwanie promocji. Ubiegły weekend, kiedy pogoda wyraźnie się zepsuła, przyniósł zdecydowane ożywienie w e-commerce – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Unity Group. – Ci, którzy wstrzelili się w ten czas z promocjami, zanotowali niewidziane ostatnio piki sprzedażowe. Sezon świąteczny dla polskiego e-commerce będzie dobry – dodaje, podkreślając, że będzie on naznaczony wyniszczającą walką na obniżki cen, czego efektem będzie obniżka marż. Najwięksi się obronią, ale problem z utrzymaniem się na rynku mogą mieć ci mniejsi gracze.

W niedawno ogłoszonym sprawozdaniu kwartalnym Allegro podało, że w trzecim kwartale 2023 r. planuje wzrost sprzedaży na swojej platformie w Polsce na poziomie 10–11 proc. r./r. przy wzroście przychodów o 19–21 proc. – W nadchodzących kwartałach oczekuje się poprawy sytuacji gospodarczej w większości krajów, w których działamy, więc jesteśmy przekonani, że szeroki wybór i świetne ceny sprawią, że nasza platforma pozostanie najlepszym miejscem do robienia zakupów – mówi Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

Inne firmy także już szykują się na ten okres. –Klienci rozpoczęli zakupy świąteczne już w październiku. Nasz e-commerce odnotowuje wzrosty, a wśród kategorii produktowych największą popularnością cieszą się zestawy prezentowe i perfumy – mówi Joanna Mróz, kierownik ds. projektów e-commerce Miraculum. – Konsumenci coraz bardziej świadomie podchodzą do planowania wydatków przed świętami – wcześniejsze zakupy pozwolą im na rozłożenie kosztów w czasie, a także na znalezienie okazji. Przełom października i listopada to czas promocji, które nierzadko w internecie są bardziej atrakcyjne niż w sklepach stacjonarnych – dodaje.

W efekcie wyniki ostatnich miesięcy roku mogą znacząco zmienić obraz nawet całego roku. – Rynek e-commerce na pewno odnotuje wzrosty w końcówce roku. Jednak spodziewamy się, że będą one – ze względu na wciąż wysoką inflację – umiarkowane. Jak pokazują statystyki, rośnie liczba kategorii produktowych, w których klienci preferują zakup online – mówi Łukasz Janda, dyrektor departamentu rozwoju produktów rankomat.pl. Zaliczają się do nich produkty, które są często kupowane jako prezenty, jak na przykład elektronika. Zakupy online to wiele korzyści dla konsumenta – to nie tylko oszczędność czasu, lecz też pieniędzy. W internecie możemy w łatwy i szybki sposób porównać ceny, często są one także niższe niż w sklepach stacjonarnych – dodaje.

Oznacza to znaczący skok w porównaniu z ubiegłorocznym 11-proc. – wynika z niepublikowanych danych branżowej organizacji Ecommerce Europe. Jednak dla branży nie jest to wielki powód do zadowolenia, bo wzrost to w znacznej mierze efekt rosnących cen towarów i usług. Z raportu Ecommerce Europe wynika, że handel online w Polsce w 82 proc. generuje sprzedaż towarów, pozostałe 18 proc. to usługi.

Mimo danych o wzroście i ostrożnych prognozach sektor jest wciąż pełen optymizmu, tym bardziej że rozpoczyna się kluczowy z punktu widzenia rocznych obrotów okres, a całe drugie półrocze upływa pod tym znakiem. Nie oznacza to jednak końca spowolnienia. – Konsumenci będą powściągliwie planować swoje zakupy, wybierać te najistotniejsze, najbardziej potrzebne. A temu wszystkiemu towarzyszyć będzie poszukiwanie promocji. Ubiegły weekend, kiedy pogoda wyraźnie się zepsuła, przyniósł zdecydowane ożywienie w e-commerce – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Unity Group. – Ci, którzy wstrzelili się w ten czas z promocjami, zanotowali niewidziane ostatnio piki sprzedażowe. Sezon świąteczny dla polskiego e-commerce będzie dobry – dodaje, podkreślając, że będzie on naznaczony wyniszczającą walką na obniżki cen, czego efektem będzie obniżka marż. Najwięksi się obronią, ale problem z utrzymaniem się na rynku mogą mieć ci mniejsi gracze.

Handel
Roy Perticucci, prezes Allegro: Nie traktuję konkurencji jako zagrożenia
Handel
Allegro podało wyniki i prognozy. Akcje tanieją
Handel
Założyciel CCC pokieruje Modivo
Handel
Słynny producent plastikowych pojemników złoży wniosek o upadłość
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Handel
Brytyjskie kontrole warzyw i owoców z Unii nie tak prędko