Edukacja zdrowotna już od szkoły podstawowej. Co planuje resort Barbary Nowackiej?

Edukacja zdrowotna to przedmiot, który - w zastępstwie Wychowania do życia w rodzinie - pojawi się w szkołach już w przyszłym roku szkolnym. Co zakładają zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej?

Publikacja: 04.11.2024 12:32

Minister edukacji Barbara Nowacka na konferencji prasowej "Ogłoszenie wyników naboru do Zespołu ds.

Minister edukacji Barbara Nowacka na konferencji prasowej "Ogłoszenie wyników naboru do Zespołu ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi", 5 sierpnia 2024 r.

Foto: Paweł Supernak

Tekst powstał przy współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA.

Edukacja zdrowotna, nowy przedmiot, który zastąpi Wychowanie do życia w rodzinie będzie realizowany obowiązkowo od 1 września 2025 w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w klasach I – III liceów ogólnokształcących i techników.

Głównym celem przedmiotu Edukacja zdrowotna ma być, według autorów podstawy programowej, kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia.

Czytaj więcej

Będzie nowy przedmiot w szkołach podstawowych i średnich. Zastąpi WDŻ

Zgodnie z założeniami przedmiotu – zdrowie jest wartością, o którą należy dbać zarówno w wymiarze fizycznym, psychicznym, seksualnym, społecznym i środowiskowym na wszystkich etapach życia.

Edukacja zdrowotna charakteryzuje się interdyscyplinarnym charakterem, łącząc elementy nauk: o zdrowiu, medycznych, społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych.

Edukacja zdrowotna wprowadzana przez resort Barbary Nowackiej. Jakie są cele kształcenia nowego przedmiotu?

W projekcie podstawy programowej skierowanej do konsultacji publicznych wskazano pięć głównych celów, jakie zamierza się osiągnąć podczas realizacji przedmiotu:

1. Podejmowanie działań wspierających zdrowie we wszystkich jego wymiarach na wszystkich etapach życia.

2. Rozumienie i akceptacja przemian oraz procesów zachodzących w ludzkim ciele na wszystkich etapach życia.

3. Odpowiedzialne pełnienie ról społecznych i budowanie relacji opartych na wartości zdrowia, godności, szacunku i tolerancji na wszystkich etapach życia.

4. Monitorowanie własnego stanu zdrowia we wszystkich jego wymiarach na wszystkich etapach życia.

5. Rozumienie czynników wpływających na zdrowie we wszystkich jego wymiarach.

Czytaj więcej

Troje ministrów ma ogłosić wprowadzenie nowego przedmiotu w szkołach

Ze względu na cele edukacji zwrotowej, zwłaszcza związane z całożyciową dbałością o zdrowie i budowaniem potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia, szczególnie istotne jest kształcenie i rozwijanie następujących umiejętności u uczniów: realizowanie działań wpływających na utrzymanie, poprawę i ochronę zdrowia, rozpoznawanie i reagowanie na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu, budowanie pozytywnego wizerunku siebie i innych osób oraz podtrzymywanie zdrowych relacji interpersonalnych, promowanie w swoim otoczeniu postaw opartych na zdrowym stylu życia, monitorowanie aktualnego stanu zdrowia we wszystkich jego wymiarach oraz poszukiwanie, weryfikowanie i analizowanie informacji w zakresie własnego zdrowia i czynników na nie wpływających.

Wymagania fakultatywne w edukacji zdrowotnej

Począwszy od klas VII i VIII szkoły podstawowej MEN proponuje wprowadzić wymagania fakultatywne – do wyboru przez nauczyciela. Ważnym kryterium doboru przykładów w takich wymaganiach powinna być ich podstawa naukowa. Intencją sformułowania wymagań fakultatywnych jest możliwość dostosowania przez nauczyciela wymagań szczegółowych do kontekstu społeczności lokalnej i szkoły, poziomu już posiadanej wiedzy i umiejętności uczniów, ich zainteresowań oraz ułatwienie omówienia z uczniami wydarzeń bieżących. Istotne jest natomiast, aby zajęcia były prowadzone w nurcie pedagogiki pozytywnej, wzmacniając u uczniów motywację, samodyscyplinę oraz poczucie własnej skuteczności w zakresie podejmowania zachowań prozdrowotnych i unikania zachowań ryzykownych.

Czytaj więcej

WDŻ do likwidacji. Jest decyzja MEN co w zamian

Edukacja zdrowotna. Realizacja przedmiotu wprowadzanego przez minister Barbarę Nowacką

Edukacja zdrowotna będzie realizowana obowiązkowo od 1 września 2025 roku w szkołach podstawowych w klasach IV–VIIII w wymiarze 1 godzina tygodniowo w każdej klasie i w szkołach ponadpodstawowych – w liceum ogólnokształcącym, technikum oraz branżowej szkole I stopnia – w wymiarze 2 godzin w cyklu kształcenia.

Przedmiot będzie mógł być nauczany przez nauczycieli biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, psychologów oraz przez nauczycieli, którzy ukończyli studia lub studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej i posiadają przygotowanie pedagogiczne.

Tekst powstał przy współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA.

Edukacja zdrowotna, nowy przedmiot, który zastąpi Wychowanie do życia w rodzinie będzie realizowany obowiązkowo od 1 września 2025 w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w klasach I – III liceów ogólnokształcących i techników.

Pozostało 93% artykułu
Spadki i darowizny
Ta grupa nie musi zgłaszać spadku do urzędu skarbowego
Zdrowie
Dodatkowe opłaty w szpitalach. Za co pacjent musi sam zapłacić?
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Prawo drogowe
Nadchodzą duże zmiany w prawie drogowym. Rząd wskrzesza martwe przepisy
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy: Żona zrobiła większą karierę. Mąż nie dostanie mniej po rozwodzie
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje