Coraz bliżej zmian w kodeksie etycznym palestry

Naczelna Rada Adwokacka poddaje konsultacjom nowelę zbioru zasad etyki i godności wykonywania zawodu, która wprowadza nowe zasady reklamowania usług.

Publikacja: 28.03.2023 02:00

Coraz bliżej zmian w kodeksie etycznym palestry

Foto: PAP/TYTUS ŻMIJEWSKI

Prace nad nowymi zasadami adwokackiej reklamy trwają od wielu miesięcy. Problem stał się palący w lutym, gdy Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciw Polsce (oraz Malcie i Słowenii) w sprawie naruszania przez te państwa dyrektyw dotyczących usług na rynku wewnętrznym oraz usług społeczeństwa informacyjnego. Zakazują one bowiem tak radykalnego zakazu promowania profesjonalnych usług, jaki istnieje w palestrze.

Nowe zasady wykonywania zawodu mają więc umożliwić adwokatom korzystanie z „informacji handlowej”, przez którą rozumiana jest każda forma komunikacji mająca na celu promowanie bezpośrednio lub pośrednio usług lub wizerunku adwokata.

Czytaj więcej

Ewa Szadkowska: Telenowela z bohaterami w togach

Pozostały jednak pewne ograniczenia: informacja nie może naruszać tajemnicy adwokackiej czy zasad lojalności i koleżeństwa. Nie może mieć też m.in. charakteru ocennego lub porównawczego. Możliwe będzie za to korzystanie w celu autopromocji z opinii klientów. Adwokat musi jednak poinformować tych klientów o formie, treści, sposobie i kontekście informacji handlowej oraz uzyskać ich pisemną zgodę na tego typu publikacje.

Treść takich komentarzy nie może też wyolbrzymiać zaangażowania adwokata w świadczoną pomoc prawną. Adwokat podejmie również wszelkie działania w celu usunięcia informacji handlowej na jego temat, niezgodnie z zasadami KEA. Nie może też korzystać w celach promocyjnych z usług osób trzecich ani składać za ich pośrednictwem oferty świadczenia usług.

– Projektowane przepisy nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia założonego celu – tłumaczy prezes NRA Przemysław Rosati. – Ograniczenia i zakazy wprowadzone w przepisach są spójne z wynikami badań oraz z oczekiwaniami klientów i adwokatów co do formy i treści reklamy usług – dodaje.

Podkreśla przy tym, że projektowane przepisy wprowadzają również odpowiedzialność adwokata za informacje handlowe opublikowane przez osoby trzecie w jego imieniu lub na jego rzecz, co dodatkowo wzmacnia ochronę interesu publicznego.

– Mają one na celu utrzymanie zaufania do usług adwokackich oraz zapobieganie nadużyciom. Jednocześnie liberalizacja przepisów dotyczących reklamy może wpłynąć pozytywnie na konkurencję na rynku usług adwokackich oraz na jakość świadczonych usług – podsumowuje prezes NRA.

Projekt zostanie poddany konsultacjom wewnątrz środowiska. Głosowanie nad ostateczną wersją zaplanowano na 26–28 maja.

Prace nad nowymi zasadami adwokackiej reklamy trwają od wielu miesięcy. Problem stał się palący w lutym, gdy Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciw Polsce (oraz Malcie i Słowenii) w sprawie naruszania przez te państwa dyrektyw dotyczących usług na rynku wewnętrznym oraz usług społeczeństwa informacyjnego. Zakazują one bowiem tak radykalnego zakazu promowania profesjonalnych usług, jaki istnieje w palestrze.

Nowe zasady wykonywania zawodu mają więc umożliwić adwokatom korzystanie z „informacji handlowej”, przez którą rozumiana jest każda forma komunikacji mająca na celu promowanie bezpośrednio lub pośrednio usług lub wizerunku adwokata.

Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach