Mniej dzieci ginie w wypadkach drogowych

W ciągu dekady na drogach zginęło łącznie 730 dzieci. Jednak w Polsce szybciej niż w innych krajach Unii Europejskiej bezpieczeństwo najmłodszych ulega poprawie.

Publikacja: 01.06.2023 03:00

Mniej dzieci ginie w wypadkach drogowych

Foto: Stock Adobe

Znacząco, bo o ponad połowę, spadła w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba wypadków z udziałem dzieci i nastolatków (w wieku do 14 lat). Jak się okazuje, obecnie spośród wszystkich uczestników ruchu drogowego są oni grupą najmniej narażoną na zagrożenia – i to także w porównaniu ze średnią europejską – wynika z analizy danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego, jaką poznała „Rzeczpospolita”. – Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym znacznie polepszyło się w prawie wszystkich krajach Unii Europejskiej, a Polska odnotowuje szybszą poprawę w tym zakresie niż wiele państw unijnych – przyznaje Anna Zielińska z Obserwatorium BRD ITS.

Jeżeli dzieci i nastolatkowie zostają poszkodowani w wypadkach, to najczęściej jako pasażerowie samochodów, a następnie jako piesi. Rzadziej w innych sytuacjach.

Czytaj więcej

Młodzi kierowcy jeżdżą ostrożniej. Eksperci: najbardziej podziałały kary finansowe

Do tragedii doszło w tym miesiącu w Sokołowie Podlaskim, gdzie autobus potrącił przechodzącą przez pasy kobietę z dwójką dzieci. Sześcioletnia dziewczynka zginęła na miejscu, jej o rok młodsza siostra i opiekunka dziewczynek ciężko ranne trafiły do szpitala. Kierowca był trzeźwy. Biegły zbada, czy w pojeździe zawiodły hamulce.

Z kolei w Łukowie także na przejściu dla pieszych została potrącona 11-latka (w sierpniu ubiegłego roku) – co utrwaliła kamera monitoringu. Okazało się, że samochód prowadziła nietrzeźwa 61-latka, która miała pół promila alkoholu. Odjechała, nie udzielając dziecku pomocy.

Najnowszy dramat: w Ząbinowicach na Pomorzu dwuletni chłopiec został śmiertelnie potrącony samochodem przez swoją 51-letnią babcię na prywatnej posesji. Kobieta była trzeźwa.

Liczba wypadków z dziećmi jako poszkodowanymi systematycznie maleje. W roku ubiegłym na drogach zginęło 53 dzieci, a 1,8 tys. doznało obrażeń. Dekadę temu takich małoletnich ofiar było 90, a 3,9 tys. zostało rannych.

W poprzednich latach było gorzej. Jeszcze w 2012 r. dzieci uczestniczyły w blisko 3,7 tys. wypadków – czyli niemal co dziesiątym, do jakiego doszło w kraju. Pięć lat później takich zdarzeń było 2,8 tys., a w roku ubiegłym – 1,8 tys. „W ciągu dekady liczba wypadków z udziałem dzieci spadła więc o ponad 51 proc.” – wskazują eksperci ITS.

Łącznie w ciągu dekady (lat 2012–2022) w 29 tys. wypadków życie straciło 730 dzieci (2 proc. ogółu zabitych na drogach). Z kolei ponad 27,6 tys. odniosło obrażenia (to ok. 6,9 proc. ogółu rannych). „Statystyki, które z roku na rok ulegają poprawie, stanowią kontrargument wobec powszechnie przywoływanego mitu, że dzieci są najbardziej narażoną grupą w ruchu drogowym” – wskazują autorzy analizy.

Najtrudniejszy okres to miesiące letnie. – Wtedy dochodzi do największej liczby wypadków z udziałem dzieci i młodzieży. Szczególnie w czerwcu, w godzinach rannych i wczesnym popołudniem, czyli w drodze do i ze szkoły – wylicza Anna Zielińska.

Jak uczyć dzieci bezpiecznie poruszać się po drogach?

– Kluczowa jest edukacja, ponieważ dzieci wraz z dorastaniem coraz częściej poruszają się samodzielnie po drogach, co skutkuje zwiększonym ryzykiem wypadków. Dlatego przygotowanie ich do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym jest obowiązkiem opiekunów, ale także inwestycją w zdrowie i życie najmłodszych – mówi Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Znacząco, bo o ponad połowę, spadła w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba wypadków z udziałem dzieci i nastolatków (w wieku do 14 lat). Jak się okazuje, obecnie spośród wszystkich uczestników ruchu drogowego są oni grupą najmniej narażoną na zagrożenia – i to także w porównaniu ze średnią europejską – wynika z analizy danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego, jaką poznała „Rzeczpospolita”. – Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym znacznie polepszyło się w prawie wszystkich krajach Unii Europejskiej, a Polska odnotowuje szybszą poprawę w tym zakresie niż wiele państw unijnych – przyznaje Anna Zielińska z Obserwatorium BRD ITS.

Pozostało 81% artykułu
Wypadki
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Łukasz Żak poszukiwany listem gończym
Wypadki
Szokujące szczegóły wypadku na Trasie Łazienkowskiej. Mataczenie „bez precedensu”
Wypadki
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Są zarzuty dla mężczyzn z arteona
Wypadki
Wypadek autobusu na Dolnym Śląsku. 7 osób rannych, lądował śmigłowiec LPR
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Wypadki
Śmiertelny wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nieoficjalnie: W arteonie był jeszcze jeden mężczyzna, uciekł po wypadku