Problemy z Wschodnią Obwodnicą Warszawy. Zapadł kolejny wyrok sądu

Zapadł prawomocny wyrok w sprawie odcinka S17 Drewnica-Ząbki, czyli krótszego z dwóch brakujących odcinków Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW). Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie z 20 października 2023 roku oraz skierował sprawę ponownie do rozpatrzenia przez WSA. Przed nami kilka miesięcy oczekiwania na wyznaczenie terminu rozprawy przez WSA – poinformował warszawski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Publikacja: 12.11.2024 13:09

Oba warianty Wschodniej Obowdnicy Warszawy spotkały się z protestami mieszkańców

Oba warianty Wschodniej Obowdnicy Warszawy spotkały się z protestami mieszkańców

Foto: Adobe Stock

Najnowszy wyrok ws. brakujących odcinków WOW to kolejna odsłona sporu ciągnącego już od prawie 10 lat. Przypomnijmy, że chodzi o dwa odcinki obwodnicy:

  • Drewnica-Ząbki (odcinek liczący 3,6 km),
  • Ząbki-Warszawa Wschód (Zakręt) o długości 10,2 km.

Przedmiotem rozstrzygnięć sądów i urzędów są tu kwestie proceduralne, ale tłem tej sprawy jest ostry sprzeciw mieszkańców warszawskiej dzielnicy Wesoła oraz podwarszawskiego Sulejówka wobec planowanego przebiegu obwodnicy.

O co chodzi w sporze wokół Wschodniej Obwodnicy Warszawy? 

Sprawa budowy obwodnicy przez Wesołą ciągnie się już prawie 10 lat. Zaczęła się w lipcu 2015 roku, gdy warszawski oddział GDDKiA złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskową dla odcinków Drewnica-Ząbki i Ząbki-Zakręt (Warszawa Wschód) do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Szybko pojawiły się protesty mieszkańców. Dotyczyły one zarówno tzw. zielonego wariantu trasy (preferowanego przez GDDKiA, prowadzącego przez Las Milowy), jak i tzw. wariantu czerwonego prowadzącego przez osiedle mieszkaniowe. „Niespełna dwa lata później okazało się, że dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie mieszka w pobliżu planowanej trasy. Aby nie być posądzonym o stronniczość, podjął decyzję o wyłączeniu stołecznego RDOŚ z procedury decyzyjnej. Sprawa WOW trafiła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku” – przypomina portal TVN Warszawa.

Czytaj więcej

Rusza plan rozbudowy autostrady A2. „Skomplikowana czasowa organizacja ruchu”

W grudniu 2018 roku białostocki RDOŚ wydał decyzję pozytywną, została ona jednak zaskarżona. „W lutym 2021 roku (…) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił decyzje środowiskowe wydane przez RDOŚ w Białymstoku. Jako podstawę wskazał, że nie było prawnych podstaw, aby sprawę warszawskiej obwodnicy przenosić do Białegostoku” – czytamy. Wskutek kolejnych zaskarżeń brakującymi odcinkami obwodnicy zajmował się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Następnie sprawa dotarła do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wschodnia Obwodnica Warszawy. Co dalej z odcinkiem Ząbki-Zakręt (Ząbki-Warszawa Wschód)?

GDDKiA przypomina, że 30 stycznia 2024 roku WSA w Warszawie uchylił zaskarżoną decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) uchylającą w całości decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku i umarzającą prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne. Oznacza to, że sprawa dłuższego, brakującego odcinka WOW jest ponownie procedowana przez GDOŚ.

Wschodnia Obwodnica Warszawy. Co dalej z odcinkiem Drewnica-Ząbki?

Wyrok NSA ws. odcinka Drewnica-Ząbki oznacza, że sporem o to, który z oddziałów Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska powinien wydać decyzję dla brakującego fragmentu obwodnicy, ponownie będzie musiał zająć się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Na szybkie rozstrzygnięcia nie ma co liczyć. Przypomnijmy, w komunikacie dotyczącym wyroku NSA warszawski oddział GDDKiA poinformował, że samo czekanie na wyznaczenie terminu rozprawy przez WSA może potrwać kilka miesięcy.

Przyszłość Wschodniej Obwodnicą Warszawy

Bez budowy brakujących odcinków Wschodniej Obwodnicy Warszawy nie będzie możliwe domknięcie tzw. ringu, czyli pierścienia dróg szybkiego ruchu wokół stolicy. Przedstawiciele GDDKiA przyznają też, że w wskutek przeciągających się procedur administracyjnych dokumentacja projektowa przygotowana 10 lat temu mogła się zdezaktualizować. W grę wchodzą zmiany w zabudowie (np. mogło powstać nowe osiedle albo sieć energetyczna) oraz w środowisku (np. zmiany szlaków migracyjnych zwierząt).

Kilka miesięcy temu w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Tomasz Kwieciński, radca dyrektora GDDKiA powiedział: „Analizujemy bardzo różne scenariusze, tak żeby ruszyć z tą inwestycją, bo z punktu widzenia Generalnej Dyrekcji i potrzeb sieciowych domknięcie ringu warszawskiego jest kluczowym elementem”.

Najnowszy wyrok ws. brakujących odcinków WOW to kolejna odsłona sporu ciągnącego już od prawie 10 lat. Przypomnijmy, że chodzi o dwa odcinki obwodnicy:

  • Drewnica-Ząbki (odcinek liczący 3,6 km),
  • Ząbki-Warszawa Wschód (Zakręt) o długości 10,2 km.
Pozostało 93% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru