„Nawet gdyby w Rosji było okropnie i panowało tam ludożerstwo, byłbym za dobrymi stosunkami z Rosją, bo boję się rosnącej w potęgę Ukrainy” – napisał w grudniu ub. roku na Twitterze poseł Konfederacji Janusz Korwin-Mikke. Wpis zyskał 1,6 tys. polubień, jednak w przypadku tego polityka to tylko jeden z licznych przykładów. W ciągu roku od wybuchu wojny na Ukrainie na jego Twitterze ukazało się aż 7,7 tys. wpisów o wydźwięku antyukraińskim, które wygenerowały 14,3 mln odsłon. I jest on rekordzistą, jeśli chodzi o rozpowszechnianie takich treści. Tak wynika z raportu Stowarzyszenia Nigdy Więcej „Jak policzyć nienawiść? Hejterzy o Ukraińcach”.
Nigdy Więcej to organizacja znana z „Brunatnych Ksiąg”, dokumentujących zdarzenia na tle ksenofobicznym. Raport o antyukraińskim hejcie opracowała w związku z rocznicą wojny. Badanie obejmowało wpisy na Facebooku i Twitterze na profilach Konfederacji, trzech polityków tej partii: Grzegorza Brauna, Krzysztofa Bosaka i Janusza Korwin-Mikkego oraz na profilach trzech prawicowych kanałów: wRealu24, Mediów Narodowych i eMisja.tv. W analizie użyto platformy SentiOne Listen, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do monitorowania internetu.
Czytaj więcej
Od wybuchu wojny w Ukrainie zwielokrotniła się liczba ataków i hejtu wobec Białorusinów. A przecież większość z nich odcina się od Łukaszenki i Putina.
Wnioski? – Zaskoczeniem było dla nas, do jak ogromnej liczby odbiorców docierają takie treści – mówi Anna Tatar ze Stowarzyszenia Nigdy Więcej, współautorka raportu. Jak wynika z badania, w ciągu roku w polskim internecie pojawiło się 400 tys. antyukraińskich wypowiedzi, które miały ponad pół miliarda odsłon.
Najpopularniejszym hasłem okazała się „ukrainizacja” i powiązany z nią hashtag „#stopukrainizacjiPolski”. – Slogan upowszechnił Grzegorz Braun, który zorganizował pod tym hasłem posiedzenie jednego ze swoich zespołów parlamentarnych. Tym samym wprowadził kampanię nienawiści na oficjalny poziom Sejmu – mówi Anna Tatar. Skutek? W mediach społecznościowych z hashtagiem „#stopukrainizacjiPolski” ukazało się 11,3 tys. wzmianek, mających 11,6 mln odsłon.