W przedmiotowym wyroku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odniósł się do zasady pierwszeństwa prawa Unii. Trybunał wskazał, że w pkt 244-247 motywów wyroku, że zasada ta ustanawia prymat prawa Unii nad prawem państw członkowskich. Nakłada ona zatem na wszystkie organy państw członkowskich obowiązek zapewnienia pełnej skuteczności różnych norm prawa Unii, a prawo państw członkowskich nie może mieć wpływu na skuteczność przyznaną tym różnym normom w obrębie terytorium tych państw.
W ocenie TSUE, zgodnie z zasadą pierwszeństwa prawa Unii, fakt powoływania się przez państwo członkowskie na przepisy prawa krajowego, choćby rangi konstytucyjnej, nie może naruszać jedności i skuteczności prawa Unii. Zgodnie bowiem z utrwalonym orzecznictwem skutki powiązane z zasadą pierwszeństwa prawa Unii wiążą wszystkie organy państwa członkowskiego, czemu w szczególności nie mogą stanąć na przeszkodzie przepisy wewnętrzne dotyczące określenia właściwości sądów, w tym również przepisy rangi konstytucyjnej. Trybunał podkreślił, że w braku możliwości dokonania wykładni uregulowania krajowego w sposób zgodny z wymogami określonymi w prawie Unii sąd krajowy jest zobowiązany zapewnić pełną ich skuteczność, w razie potrzeby nie stosując, wszelkich sprzecznych z nimi przepisów prawa krajowego. Powołując się na swoje rozważania zawarte w motywach wyroku z dnia 2 marca 2021 r., A.B. i in., C?824/18, TSUE wskazał, że w przypadku potwierdzenia naruszenia art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE lub decyzji 2006/928 zasada pierwszeństwa prawa Unii wymaga, by sąd odsyłający odstąpił od stosowania wspomnianych przepisów, niezależnie od tego, czy mają one charakter ustawowy, czy konstytucyjny (pkt 251 motywów wyroku). Trybunał skonkludował, że zasadę pierwszeństwa prawa Unii należy interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie uregulowaniu rangi konstytucyjnej państwa członkowskiego, zgodnie z jego wykładnią dokonaną przez sąd konstytucyjny tego państwa, w myśl którego sąd niższego rzędu nie jest uprawniony do niestosowania, z mocy własnych uprawnień, przepisu krajowego wchodzącego w zakres stosowania decyzji 2006/928, który to przepis uważa on, w świetle orzecznictwa Trybunału, za sprzeczny z tą decyzją lub z art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE (pkt 252 motywów wyroku).
3. Reakcja rumuńskiego Trybunału Konstytucyjnego na wyrok TSUE
Dnia 8 czerwca 2021 r. rumuński Trybunał Konstytucyjny wydał orzeczenie w sprawie kilku przepisów ustawy o ustroju sądów, które dotyczą sekcji prokuratury odpowiedzialnej za prowadzenie dochodzeń w sprawach przestępstw popełnionych w ramach systemu sądownictwa (sygn. 390/2021). Judykat ten stanowi reakcję rumuńskiej władzy sądowniczej na wyrok TSUE z dnia 18 maja 2021 r.
Wbrew stanowisku wyrażonemu przez TSUE, rumuński Trybunał Konstytucyjny uznał, że sekcja prokuratury odpowiedzialnej za prowadzenie dochodzeń w sprawach przestępstw popełnionych w ramach systemu sądownictwa, spełnia gwarancje niezależności określone w orzecznictwie luksemburskim i jest zgodna z przepisami konstytucyjnymi dotyczącymi praworządności i dostępu do wymiaru sprawiedliwości.
Rumuński Trybunał stwierdził, że skoro w wyroku TSUE z 18 maja 2021 r. uznano, iż obowiązki wynikające z decyzji 2006/928 są nałożone na wszystkie organy krajowe, które są właściwe do współpracy na poziomie instytucjonalnym z Komisją Europejską (pkt 177 motywów wyroku), tylko władze polityczne, nie zaś sądy mają obowiązek respektowania i stosowania tego orzeczenia luksemburskiego. Trybunał Konstytucyjny odniósł się do unijnej zasady pierwszeństwa i uznał, że sędzia krajowy na mocy art. 148 Konstytucji Rumunii jest uprawniony do nieuwzględniania każdego przepisu prawa krajowego, który jest sprzeczny z prawem UE. Niemniej jednak Trybunał dodał, że prawo UE nie ma pierwszeństwa przed Konstytucją. W treści orzeczenia wskazano wprost, że „artykuł 148 Konstytucji nie przyznaje pierwszeństwa stosowania prawa unijnego przed Konstytucją Rumunii" (pkt 83). Trybunał potwierdził, że zgodnie z powołanym przepisem konstytucyjnym Rumunia nie może przyjąć aktu prawnego sprzecznego z jej obowiązkami jako państwa członkowskiego UE, ale zakaz ten podlega „ograniczeniu opartemu na zasadzie tożsamości konstytucyjnej". Rumuński Trybunał podkreślił przy tym, że sentencja wyroku TSUE, w której stwierdzono, że sąd krajowy jest upoważniony do pominięcia stosowania prawa krajowego, które jest sprzeczne z zakresem zastosowania decyzji 2006/928 „nie ma podstawy w rumuńskiej Konstytucji, ponieważ raporty mechanizmu współpracy i weryfikacji opracowane zgodnie z decyzją 2006/928 (...) nie są przepisami prawa europejskiego, które sąd krajowy może bezpośrednio zastosować lekceważąc normę krajową. Sędzia krajowy nie może być postawiony w sytuacji decydowania o zastosowaniu w pierwszej kolejności niektórych zaleceń ze szkodą dla ustawy uznanej za konstytucyjną przez Trybunał Konstytucyjny". Zdaniem rumuńskiego Trybunału, TSUE orzekł ultra vires, upoważniając sędziów krajowych do niestosowania prawa krajowego sprzecznego z prawem UE.