Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ "Solidarność" Pracowników Sądownictwa w lipcu 2013 r. zwróciła się do Ministerstwa Sprawiedliwości z pismem dotyczącym nieprawidłowości w procedurze oceniania pracowników sądów przez pracodawców, którzy poprzez wprowadzanie różnego rodzaju "pomocy" i "wytycznych" doprowadzili do naruszenia przepisów Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 10 grudnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania przy dokonywaniu ocen kwalifikacyjnych urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury.
Pod koniec marca bieżącego roku związkowcy otrzymali odpowiedź z ministerstwa, które podzieliło pogląd organizacji związkowej, że brak jest podstawy prawnej do wydawania i stosowania przez dyrektorów sądów regulaminów, zarządzeń i wytycznych, uzupełniających czy też precyzujących obowiązujące regulacje prawne dotyczące dokonywania okresowych ocen kwalifikacyjnych urzędników i innych pracowników sądów (art. 8 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 o pracownikach sądów i prokuratury oraz przepisy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 10 grudnia 2007 w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania przy dokonywaniu ocen kwalifikacyjnych urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury).
Zdaniem związkowców, konsekwencją stanowiska resortu sprawiedliwości winno być niezwłoczne uchylenie wydanych przez dyrektorów sądów wszystkich wewnętrznych regulacji precyzujących lub uszczegóławiających obowiązujące przepisy dotyczące dokonywania okresowych ocen kwalifikacyjnych urzędników i innych pracowników sądów i zaprzestanie stosowania kryteriów tam uwzględnionych. - Stosowanie tego typu wewnętrznych uregulowań dodatkowych może być skutecznym argumentem w postępowaniach odwoławczych - uważają związkowcy. - Niebawem poinformujemy o tym na stronie internetowej - dodają.
Organizacja "S" pracowników sądownictwa zapowiedziała, iż będzie monitorować sytuację w tym zakresie.