29 marca 2024 r. w Dziale ds. Wojskowych Prokuratury Rejonowej Białystok-Północ w Białymstoku dwóch żołnierzy usłyszało zarzuty popełnienia przestępstwa z art. 231 § 1kodeksu karnego w zbiegu z art. 160 § 1 k.k. w zw. z art. 11 § 2 k.k.
Zgodnie z pierwszym z przepisów funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności od miesiąca do lat trzech. W art. 160 § 1 k.k. przewidziana jest taka sama kara dla tego, kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu. Od razu zaznaczmy, że żołnierz, czyli osoba pełniąca czynną służbę wojskową, z wyjątkiem terytorialnej służby wojskowej pełnionej dyspozycyjnie należy do kategorii funkcjonariuszy publicznych.
Czytaj więcej
Wojsko będzie mogło legalnie używać broni, gdy będzie broniło granicy w czasie pokoju.
Nie sposób sobie wyobrazić
Tak sformułowane zarzuty pozwalają na przynajmniej częściowe ustalenie przebiegu wypadków na granicy. Po pierwsze, zaprzeczają one doniesieniom części mediów, że żołnierze oddali strzały ostrzegawcze. Strzały takie oddaje się bowiem w bezpiecznym kierunku i nie mogą one powodować bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia. Po drugie prokuratorzy przyjęli, że strzelając, żołnierze działali bezprawnie. Świadczy o tym zarzut przekroczenia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków. Poza tym z jednej strony przepisy prawa karnego zabraniają pozbawiania człowieka wolności, powodowania uszczerbku na zdrowiu, z drugiej zaś w wielu wypadkach jest to niezbędne do działań wielu formacji. Skoro bowiem do zadań Straży Granicznej należy między innymi ochrona granicy państwowej na lądzie i morzu, zapobieganie i przeciwdziałanie nielegalnej migracji czy w zakresie swojej właściwości wykrywanie przestępstw oraz ściganie ich sprawców, to nie sposób sobie wyobrazić skutecznego ich wypełniania bez stosowania przemocy, w tym użycia broni palnej czy innych zachowań, co do zasady sprzecznych z podstawowymi przepisami kodeksu karnego. Wymaga to jednak spełnienia następujących warunków. Dane działanie musi należeć do kompetencji rzeczowej i miejscowej osoby je podejmującej. Ponadto musi istnieć podstawa prawna i faktyczna dokonania danej czynności. Wreszcie sposób jej przeprowadzenia musi być zgodny z warunkami określonymi w przepisach prawa. Bez spełnienia tych wymagań zachowanie jest bezprawne, a w konsekwencji rodzi odpowiedzialność karną.
Określenie podstaw prawnych użycia broni palnej przez żołnierzy w czasie pokoju nie jest zadaniem łatwym. Zacząć chyba należy od regulacji dotyczących Straży Granicznej, która jest jednolitą, umundurowaną i uzbrojoną formacją przeznaczoną do ochrony granicy państwowej, kontroli ruchu granicznego oraz zapobiegania i przeciwdziałania nielegalnej migracji. Stanowiąca podstawę jej funkcjonowania ustawa o Straży Granicznej nie zawiera dokładnych zasad użycia broni palnej. Następuje w tym zakresie odesłanie do ustawy z 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej. Tam zaś wskazane są okoliczności, w których broń palna może być użyta, oraz procedura postępowania w takiej sytuacji.