Wzrost znaczenia zasady proporcjonalności w orzecznictwie Trybunału nastąpił w latach 70., w związku z orzeczeniem w sprawie C-11/70 (Internationale Handelsgesellschaft GmbH). Trybunał stwierdził w nim, że „swoboda działania jednostek nie powinna być ograniczana poza zakres wymagany dla celów interesu publicznego”. Od tego momentu zakres stosowania zasady proporcjonalności był stopniowo rozszerzany na prawa jednostek.
Zasada proporcjonalności została wprost wyrażona w art. 5 traktatu o Unii Europejskiej. Jednak regulacja ta odnosi się jedynie do działań UE, a w szczególności do sposobu wykonywania jej kompetencji.
Artykuł 5 traktatu o Unii Europejskiej stanowi, że „zgodnie z zasadą proporcjonalności zakres i forma działania Unii nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów traktatów, a instytucje Unii stosują zasadę proporcjonalności zgodnie z Protokołem w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności”. Traktatowa zasada proporcjonalności wskazuje, że instytucje Unii nie mogą wykraczać poza to, co odpowiednie i konieczne do realizacji uzasadnionych celów, którym mają służyć. Jednocześnie, jeśli istnieje możliwość wyboru spośród większej liczby odpowiednich rozwiązań, należy stosować te najmniej dotkliwe, a wynikające z tego niedogodności nie powinny być nadmierne w stosunku do zamierzonych celów (sprawa C-504/04, Agrarproduktion Staebelow Gmbh).
TSUE wykorzystuje jednak zasadę proporcjonalności nie tylko do oceny działań instytucji unijnych, ale również w zakresie środków przyjmowanych przez państwa członkowskie w obszarze stosowania prawa wspólnotowego.
Proporcjonalność sankcji
Zasada proporcjonalności w orzeczeniach Trybunału często powoływana jest w kontekście sankcji za naruszenie prawa unijnego (ostatnio np. w sprawie C-452/20, PJ vs Ufficio dei monopoli per la Toscana). W jednym z ostatnich wyroków Trybunału Sprawiedliwości z 13 października 2022 r. (sprawa C-431/21, X GmbH & Co. KG v. Finanzamt Bremen) wskazano, że charakter i kwota sankcji powinny być w każdym wypadku proporcjonalne do ciężaru naruszenia będącego podstawą sankcji. Jednocześnie sankcja nie będzie proporcjonalna, jeżeli wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów prawnie przewidzianych (sprawa C-265/87, Schräder v Hauptzollamt Gronau). Trybunał ocenę pozostawia sądom krajowym, wskazuje im jednak pewne elementy, które mogą im pozwolić na stwierdzenie, czy sankcja nałożona jest zgodna z zasadą proporcjonalności czy nie (C‑564/15, Tibor Farkas). Na przykład w sprawie C-935/19 (Grupa Warzywna) Trybunał stwierdził, że dla dokonania oceny, czy sankcja jest zgodna z zasadą proporcjonalności, należy uwzględnić w szczególności charakter i wagę naruszenia, którego ukaraniu służy ta sankcja. W szczególności uznał, że na zakres sankcji powinno mieć wpływ to, czy nieprawidłowość jest wynikiem błędu, a nie zamierzonym działaniem.
Zasada proporcjonalności, a ochrona praw konkurencji i konsumentów
Zasada proporcjonalności sankcji często powoływana jest także w sprawach dotyczących ochrony konsumenckiej. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odniósł się do tej kwestii wprost w wyroku w sprawie C-42/15 (Home Credit Slovakia), wskazując, że „o ile wybór sankcji pozostaje w gestii państw członkowskich, o tyle sankcje te powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające”. Analogicznie w sprawie C-34/13 (Monika Kušionová), w którym stwierdził, że „mimo iż państwa członkowskie zachowują swobodę wyboru sankcji za naruszenia prawa Unii, to muszą one czuwać w szczególności nad tym, by sankcje te były skuteczne, proporcjonalne i odstraszające”.