Kwestia legalności powołania na urząd sędziego oraz wydawanych przez tzw. neosędziów orzeczeń budzi kontrowersje od powstania Krajowej Rady Sądownictwa w trybie określonym przepisami ustawy z 8 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o KRS oraz niektórych innych ustaw (DzU 2018 r., poz. 3).
Czytaj więcej
Trzydziestu sędziów Sądu Najwyższego wydało bezprecedensowe oświadczenie. Piszą, że nie będą orzekać z tzw. neosędziami wskazanymi przez upolitycznioną KRS - informuje TOK FM.
Już na wstępie prac legislacyjnych nad ustawą pojawiały się wątpliwości, czy będzie zgodna z konstytucją, w szczególności po potencjalnym naruszeniu zasady trójpodziału władzy, poprzez ingerencję władzy wykonawczej w sprawowanie wymiaru sprawiedliwości (wybór sędziów).
Obrót prawny niepewny
Od powołania tzw. neo-KRS w polskich sądach orzeka ponad 2000 takich sędziów, w tym 50 sędziów w Sądzie Najwyższym, a w obiegu prawnym są tysiące wydanych przez neoędziów orzeczeń. Powstały więc ogromne wątpliwości, czy są one ważne, nie ma też pewności obrotu prawnego w Polsce. Od momentu wejścia w życie ustawy o KRS Sąd Najwyższy kilkakrotnie zajmował się statusem neosędziów, zarówno tych orzekających w sądach powszechnych, jak i w SN.
Przede wszystkim, status prawny sędziów SN powołanych przez tzw. neo-KRS był przedmiotem uchwały połączonych izb: Cywilnej, Karnej oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego z 23 stycznia 2020 r., która zyskała moc zasady prawnej. W uchwale tej Sąd Najwyższy zwrócił uwagę m.in. na szczególny charakter i pozycję ustrojową sędziów SN i idący za tym szczególny tryb ich powoływania. Jak podkreśliła uchwała, „status sędziego sądów powszechnych i wojskowych jest inny niż status sędziego Sądu Najwyższego. Jest to konsekwencja innej pozycji ustrojowej sądów powszechnych i wojskowych oraz Sądu Najwyższego, innych kompetencji tych sądów oraz innych wymagań do objęcia w nich urzędu (art. 175 ust. 1 Konstytucji RP). Należy zwrócić uwagę na szczególne, konstytucyjne, ustrojowe właściwości Sądu Najwyższego, wyróżniające ten organ nie tylko na tle innych organów władzy sądowniczej, ale także innych władz Rzeczypospolitej Polskiej. Szczególna pod tym względem pozycja Sądu Najwyższego wynika m.in. z kluczowych dla funkcjonowania Rzeczypospolitej Polskiej, wyłącznych kompetencji tego sądu, mających zagwarantować niezakłócone i prawidłowe funkcjonowanie demokratycznego państwa prawnego, w tym zgodności z prawem mechanizmów udziału obywateli w sprawowaniu władzy w ramach procesu wyborczego oraz kontroli obywatelskiej”.(pkt 45 uchwały).