Coca-Cola HBC rozszerza swoje portfolio coraz dalej od pierwotnego słodkiego napoju. W pierwszym kwartale wprowadziła do Polski piwa, a teraz kawę. Celuje nie tylko w domowe ekspresy, ale też rynek kawiarni i gastronomii, bo razem z kawiarniami – roczna sprzedaż kawy w Polsce sięga nawet 7 mld zł.
Zachwyceni rynkiem
Ponad połowa Polaków pija kawę poza domem, a w ciągu trzech lat ten odsetek wzrósł już o 12 punktów procentowych – informuje Coca-Cola. Choć warto pamiętać, że akurat trzy lata temu zaczynała się pandemia i picie kawy w miejscach publicznych spotkało się ze sporymi obostrzeniami. Dziś jednak wszystko wraca do normy, a Coca-Cola chce sięgnąć po jak największy udział tego tortu. Wprowadza więc kolejną, po Costa Coffee, markę premium dzięki tzw. strategicznemu partnerstwu ze starą włoską marką kawy Caffè Vergnano. Także dlatego, że Polska to największy rynek kawy w całej grupie CC HBC.
– Trzy lata temu wprowadziliśmy do naszej oferty kawę – to był strzał w dziesiątkę. Polska jest dziś najsilniejszym rynkiem w tej kategorii w całej grupie Coca-Cola HBC. Na tym nie poprzestajemy i robimy kolejny krok – strategiczne partnerstwo z Caffè Vergnano – podkreśla Ruža Tomić Fontana, nowa dyrektorka generalna Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie. To Chorwatka, która przejęła fotel szefa po Rumunie Jaaku Mikkelu w lutym 2023 r. Mikkel awansował na stanowisko dyrektora ds. nowego biznesu w Coca-Cola Hellenic Bottling Company i przeniósł się do Szwajcarii.
Na rynku liczą się nie tylko kawiarnie, ale także spożycie domowe. Stąd dystrybucja produktów Caffè Vergnano w sektorze gastronomii, hoteli i restauracji to początek. Firma chce rozszerzyć ofertę o rozwiązania dla biznesu (np. do biur) i do domu. W tym roku rozszerza portfolio, w pierwszym kwartale 2023 r. zaczęła dystrybucję marek premium piwa firmy AB InBev, w kwietniu premierę miał drink Jack Daniels & Coca-Cola. – Polska to rynek o bardzo dużym potencjale, zarówno pod względem kategorii kawy, jak i pozostałych napojów z naszego portfolio. Szczególnie rozwija się kategoria kaw premium, co potwierdzają nasze obserwacje trendów konsumenckich – mówi Fontana.
Globalna konkurencja
Coca-Cola chce więc konkurować z innymi globalnymi markami, bo według Centrum Monitorowania Rynku najwyższe udziały w wartości sprzedaży kawy w ciągu ostatniego roku mieli tacy producenci, jak Jacobs Douwe Egberts, Strauss Cafe Poland, do którego należą takie marki, jak MK Cafe, Fort, Pedros oraz Nestle – właściciel marek Nescafe oraz Starbucks. Na pytanie, czy CC planuje wejście jako operator do systemu kaucyjnego, którego losy właśnie się ważą w Radzie Ministrów, prezes odpowiada dyplomatycznie, że chcą pracować w ramach koalicji branżowej na rzecz utworzenia systemu kaucyjnego w Polsce i by do 2030 r. każda ich butelka i puszka wróciła do obiegu, a system kaucyjny to najlepszy na to sposób. – Jako globalna marka mamy dostęp do wiedzy z innych rynków, które już mają takie rozwiązania, co możemy wykorzystać, aby skutecznie zbudować taki system w Polsce razem z innymi producentami – mówi Fontana.