Na potrzeby badania firma zadała szereg pytań 500 dyrektorom finansowym z 15 krajów naszego regionu. Dotyczyły one kluczowych korzyści i wyzwań związanych z rozwojem AI w ich organizacjach. Wśród 84 respondentów z Polski, wyraźnie widoczna jest większa świadomość wagi sztucznej inteligencji w strategii biznesowej – jako bardzo ważną wskazało ją 6 proc., jako ważną – 33 proc. – podczas gdy średnia dla wszystkich krajów wynosiła odpowiednio 5 proc. i 16 proc. Analogicznie – za nieważną uznaje ją tylko 17 proc. polskich respondentów, za mało ważną – 18 proc. Średnia odpowiedzi w regionie wynosi zaś 27 proc. i 26 proc.
Jednak jeśli chodzi o wdrażanie AI w organizacjach, Polska pozostaje nieco poniżej średniej – niemal co czwarta firma eksperymentuje z tą technologią, a 8 proc. rozpoczęło implementowanie jej do swoich strategii. Liderami są Czechy i Słowacja, gdzie suma tych wyników wynosi 42 proc. (w Polsce jedynie 32 proc.). W krajach bałtyckich odsetek ten sięga 40 proc. a średnio w regionie – 36 proc.
Czytaj więcej
Wiele zadań w wymiarze sprawiedliwości może zostać zautomatyzowanych i obsłużonych przez AI.
Korzyści z AI: rozwój skali działalności i „zdezorientowanie konkurencji”
Trzy najważniejsze korzyści z wykorzystywania AI polscy dyrektorzy finansowi identyfikują podobnie jak ci z pozostałych krajów objętych badaniem. Są to kolejno – redukcja kosztów (przy czym Polacy wskazywali tę odpowiedź nieco częściej niż inni) poprawa dokładności modeli i prognoz (tu ustępujemy tylko Bałtom) oraz rozwój nowych usług i produktów.
Co ciekawe jednak, na czwartym miejscu polscy respondenci wskazali „zwiększenie skali biznesu” (36 proc. przy średnim wyniku w regionie 22 proc.) podczas gdy średnia czwartym wynikiem była „poprawa obsługi klienta”. W tym ostatnim przypadku ilość polskich wskazań była dwukrotnie niższa od średniej (17 proc. w stosunku do 34 proc.) Znacząco częściej zaś jako korzyść z rozwoju AI Polacy wskazywali zdezorientowanie konkurentów (disrupt competitors) – aż 21 proc. w porównaniu ze średnią 6 proc.