Czy świadectwa pracy trzeba wydać gdy zawarto nową umowę o pracę?

Nawet jeśli przed 1 stycznia 2017 r. umowa terminowa trwała tylko miesiąc, a strony bezpośrednio po niej zawarły kolejną umowę, pracodawca musi wystawić świadectwo pracy za zakończony okres zatrudnienia. Ma na to czas do 30 czerwca br.

Publikacja: 12.02.2017 05:00

Czy świadectwa pracy trzeba wydać gdy zawarto nową umowę o pracę?

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski

- Nasz pracownik był zatrudniony na umowę na czas określony od 16 sierpnia do 31 grudnia 2016 r. Od 1 stycznia 2017 r. zawarliśmy z nim umowę na czas nieokreślony. Nadmieniam, że nie upłynął jeszcze termin na wydanie świadectwa pracy po 24 miesiącach od zatrudnienia. Czy należy wydać pracownikowi świadectwo za czas trwania umowy terminowej? – pyta czytelniczka.

Tak. Ta umowa rozwiązała się przed 1 stycznia 2017 r., więc pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy za okres zatrudnienia na jej podstawie. Termin na wywiązanie się z tego obowiązku przypada do końca czerwca br.

1 stycznia 2017 r. weszły w życie nowe przepisy regulujące obowiązki pracodawców w zakresie wydawania świadectw pracy. Wynikają one zarówno z kodeksu pracy, jak i nowego rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy.

Znowelizowany art. 97 k.p. reguluje dwie sytuacje, w których na pracodawcy spoczywa obowiązek wydania świadectwa pracy. W żadnej z nich obowiązek wydania tego dokumentu nie może być uzależniony od wcześniejszego rozliczenia się pracownika z zakładem.

Definitywny koniec

Pierwsza sytuacja dotyczy ostatecznego rozwiązania stosunku pracy, tj. przypadku, w którym strony rozwiązują łączącą je umowę o pracę i nie decydują się na zawarcie kolejnej umowy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Wówczas pracodawca ma obowiązek wydać podwładnemu świadectwo pracy niezwłocznie, niezależnie od jego wniosku w tej sprawie.

Kodeks pracy nie wskazuje, jak należy rozumieć obowiązek niezwłocznego wydania świadectwa pracy. Jego sprecyzowanie znajduje się w nowym rozporządzeniu. Wskazano w nim, że dokument ten należy wydać w dniu, w którym stosunek pracy ulega rozwiązaniu lub wygaśnięciu. Jedynie w przypadku, gdy wypełnienie tego obowiązku nie jest możliwe we wskazanym terminie z przyczyn obiektywnych, świadectwo należy przesłać pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej w ciągu 7 dni od rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Upoważnienie może być dostarczone pracodawcy w postaci papierowej lub elektronicznej.

Kontynuacja współpracy

Druga sytuacja występuje, gdy strony rozwiązują aktualną umowę o pracę, ale w ciągu 7 dni od jej rozwiązania nawiązują nową. Pracodawca nie ma wówczas obowiązku wydać świadectwa pracy z własnej inicjatywy. Ewentualne wydanie tego dokumentu może nastąpić wyłącznie na wniosek pracownika, złożony w postaci papierowej lub elektronicznej. Wniosek ten, według wyboru podwładnego, może dotyczyć wszystkich zakończonych okresów zatrudnienia u danego pracodawcy lub być ograniczony do konkretnego okresu.

Okres przejściowy

Odmiennie kształtuje się obowiązek pracodawcy wydania świadectw pracy za okresy zatrudnienia, które zakończyły się przed dniem wejścia w życie nowych przepisów, tj. przed 1 stycznia 2017 r.

Na mocy dotychczas obowiązujących przepisów, w stosunku do osoby, która pozostawała w zatrudnieniu w tym samym zakładzie na podstawie umowy o pracę zawartej na okres próbny lub na czas określony, obowiązek wydania świadectwa pracy w odniesieniu do umów już zakończonych powstawał z upływem 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z nich.

Zgodnie z nowymi przepisami, w sytuacji, gdy 1 stycznia 2017 r. nie upłynął jeszcze wskazany 24-miesięczny termin na wydanie świadectwa, pracodawca powinien je wystawić w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Obowiązek ten aktualizuje się niezależnie od tego, czy po 1 stycznia 2017 r. strony związały się nową umową. Przepisy precyzyjnie określają, że ten obowiązek dotyczy umów terminowych, które zostały rozwiązane przed 1 stycznia 2017 r.

Pracownik może się ubiegać o wydanie świadectwa pracy przed upływem wskazanego terminu 6 miesięcy. Wówczas zakład ma obowiązek wydać mu ten dokument w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku w tym zakresie.

Natomiast w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy istniejącego na podstawie umowy o pracę na okres próbny lub na czas określony trwającej 1 stycznia 2017 r., stosuje się już nowe przepisy dotyczące wydawania świadectw pracy.

Katarzyna Sarek-Sadurska radca prawny, Starszy Prawnik/Senior Associate Kancelaria Raczkowski Paruch

- Nasz pracownik był zatrudniony na umowę na czas określony od 16 sierpnia do 31 grudnia 2016 r. Od 1 stycznia 2017 r. zawarliśmy z nim umowę na czas nieokreślony. Nadmieniam, że nie upłynął jeszcze termin na wydanie świadectwa pracy po 24 miesiącach od zatrudnienia. Czy należy wydać pracownikowi świadectwo za czas trwania umowy terminowej? – pyta czytelniczka.

Tak. Ta umowa rozwiązała się przed 1 stycznia 2017 r., więc pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy za okres zatrudnienia na jej podstawie. Termin na wywiązanie się z tego obowiązku przypada do końca czerwca br.

Pozostało 86% artykułu
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie