- Nasz pracownik był zatrudniony na umowę na czas określony od 16 sierpnia do 31 grudnia 2016 r. Od 1 stycznia 2017 r. zawarliśmy z nim umowę na czas nieokreślony. Nadmieniam, że nie upłynął jeszcze termin na wydanie świadectwa pracy po 24 miesiącach od zatrudnienia. Czy należy wydać pracownikowi świadectwo za czas trwania umowy terminowej? – pyta czytelniczka.
Tak. Ta umowa rozwiązała się przed 1 stycznia 2017 r., więc pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy za okres zatrudnienia na jej podstawie. Termin na wywiązanie się z tego obowiązku przypada do końca czerwca br.
1 stycznia 2017 r. weszły w życie nowe przepisy regulujące obowiązki pracodawców w zakresie wydawania świadectw pracy. Wynikają one zarówno z kodeksu pracy, jak i nowego rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy.
Znowelizowany art. 97 k.p. reguluje dwie sytuacje, w których na pracodawcy spoczywa obowiązek wydania świadectwa pracy. W żadnej z nich obowiązek wydania tego dokumentu nie może być uzależniony od wcześniejszego rozliczenia się pracownika z zakładem.
Definitywny koniec
Pierwsza sytuacja dotyczy ostatecznego rozwiązania stosunku pracy, tj. przypadku, w którym strony rozwiązują łączącą je umowę o pracę i nie decydują się na zawarcie kolejnej umowy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Wówczas pracodawca ma obowiązek wydać podwładnemu świadectwo pracy niezwłocznie, niezależnie od jego wniosku w tej sprawie.