Użytkownik e-hulajnogi lub urządzenia transportu osobistego, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, będzie obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.
Jak parkować? Przepisy regulują również możliwość zaparkowania hulajnogi elektrycznej na minuty. Jak czytamy na stronie gov.pl, pojazdy te będzie można pozostawić tylko na wyznaczonym do tego celu miejscu, a gdy go nie ma, tylko przy jednoczesnym spełnieniu kilku warunków. Po pierwsze – hulajnoga będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Po drugie – będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika. Po trzecie – szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m.
Podstawa prawna: Nowela z 30 marca 2021, DzU z 19 kwietnia, poz. 720
OPINIA
Mikołaj Krupiński , Instytut Transportu Samochodowego
Przepisy regulujące prawa i obowiązki kierujących UTO, w tym hulajnogami, są kompromisem. A skoro przynoszą równowagę w relacjach kierujący UTO–pozostali uczestnicy ruchu, to należy oczekiwać poprawy bezpieczeństwa. O wadach będzie można mówić dopiero po sześciu, a najlepiej 12 miesiącach od wprowadzenia przepisów. To wystarczający czas na przeprowadzenie analiz i wyciągnięcie wniosków. Żadne przepisy nie gwarantują 100-proc. bezpieczeństwa. To uczestnicy ruchu poprzez swoje zachowanie i postawę decydują o nim. Nowe przepisy to także nowe obowiązki. Nieodzowne są działania edukacyjne. Ich celem powinno być doinformowanie wszystkich uczestników ruchu o wchodzących w życie zmianach, ciążących na nich obowiązkach oraz sankcjach za ich niestosowanie. Taka kompleksowa zmiana, tj. na gruncie prawnym, edukacyjnym oraz w sposobie zachowania, stwarza realne szanse na poprawę bezpieczeństwa na drogach i chodnikach.