Kodeks drogowy - od 1 czerwca wchodzą w życie liczne zmiany, m.in. zasada pierwszeństwa pieszego

Pieszy ma na przejściu i przed nim pierwszeństwo. Nie zwalnia go to jednak z zachowania ostrożności.

Aktualizacja: 01.06.2021 06:23 Publikacja: 31.05.2021 18:58

Kodeks drogowy - od 1 czerwca wchodzą w życie liczne zmiany, m.in. zasada pierwszeństwa pieszego

Foto: Adobe Stock

Od wtorku, 1 czerwca, wchodzą w życie nowe przepisy kodeksu drogowego. Poprawić one mają bezpieczeństwo pieszych na „pasach”, stawiając większe wymogi kierowcom. Pojawią się kary za jazdę na zderzaku na drogach szybkiego ruchu, a w terenie zabudowanym będzie obowiązywało jedno ograniczenie prędkości do 50 km/h, niezależnie od pory dnia. Powód zmian? Złe statystyki wypadków.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2020 r. kierujący spowodowali 70,9 proc. wypadków z udziałem pieszych. Teraz obie strony muszą być bardziej ostrożne, a piesi nie mogą używać na przejściach komórek ani innych urządzeń, korzystanie z których ich rozprasza.

Czytaj też:

Na pasach komórkę chowamy do kieszeni

Jak policja będzie sprawdzać odstęp między pojazdami

Nowe przepisy ruchu drogowego od 1 czerwca 2021 roku a ubezpieczenia

– Sama zmiana przepisów nie poprawi bezpieczeństwa. Jedni i drudzy muszą po prostu stosować się do nowych zasad – tłumaczy „Rzeczpospolitej” Tomasz Matuszewski, ekspert ws. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

I druga gorąca sprawa. Jazda na zderzaku i niezachowanie odpowiedniej odległości od pojazdu z przodu to prawdziwa plaga polskich dróg. To ma się zmienić. Teraz na autostradach i drogach ekspresowych bezpieczna odległość wynosić będzie połowę aktualnej prędkości. Na przykład kierowca jadący 100 km/h będzie się musiał poruszać 50 m za poprzedzającym samochodem.

Od wtorku, 1 czerwca, wchodzą w życie nowe przepisy kodeksu drogowego. Poprawić one mają bezpieczeństwo pieszych na „pasach”, stawiając większe wymogi kierowcom. Pojawią się kary za jazdę na zderzaku na drogach szybkiego ruchu, a w terenie zabudowanym będzie obowiązywało jedno ograniczenie prędkości do 50 km/h, niezależnie od pory dnia. Powód zmian? Złe statystyki wypadków.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2020 r. kierujący spowodowali 70,9 proc. wypadków z udziałem pieszych. Teraz obie strony muszą być bardziej ostrożne, a piesi nie mogą używać na przejściach komórek ani innych urządzeń, korzystanie z których ich rozprasza.

Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie