Projekt, którego główną częścią jest formularz wypełniany przez pracodawców, kandydatów i obecnych pracowników, ma na celu określenie profilu psychologicznego kandydata i wskazanie firmie prowadzącej rekrutację, jakimi cechami powinien on się wykazać, aby jak najlepiej wpasować się do zespołu.
Sztuczna inteligencja wykorzystana w projekcie – nazwana przez twórców M.A.I.A. (Matching Artificial Inteligence Assistant) jest efektem współpracy środowiska akademickiego i biznesowego. Została opracowana przez zespół Data Analytics PwC oraz Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS. Jest ona oparta o formularz, w którym różni uczestnicy rynku pracy – kandydaci, pracodawcy i doświadczeni pracownicy, odpowiadają na różne zagadnienia dotyczące ich cech relewantnych z punktu widzenia rynku pracy, a także określają swoje oczekiwania w stosunku do środowiska pracy. Na podstawie wypełnionego formularza, tworzony jest profil, który określa z jednej strony, jakiego pracownika potrzebuje pracodawca, a z drugiej, jakiej pracy powinien szukać kandydat.
Adam Krasoń, prezes PwC, komentując projekt, stwierdził, że, MatchBeta została stworzona w celu wyjścia naprzeciw obecnym wyzwaniom rynku pracy, na którym pojawiło się wiele nowych, wcześniej nieznanych zawodów, powstałych na skutek postępującej cyfryzacji. Co więcej, wymagania w stosunku do rodzaju i formy zatrudnienia stawiane przez millenialsów, czyli generację, która już teraz stanowi niemal połowę pracowników, są nadal przez znaczną część pracodawców niezrozumiałe, przez co nie wiedza oni, w jaki sposób dostosować się do nowych reguł rynku pracy i co powinni zaoferować kandydatom.
Jak mówi, dr Magdalena Kaczmarek - współtwórca projektu z SWPS, w miarę zwiększania się liczby rozwiązanych formularzy w systemie, będzie on budował coraz bardziej kompleksowe i szczegółowe analizy dotyczące specyfiki aktualnego popytu i podaży na rynku pracy. W przyszłości planowane jest ponadto, umożliwienie porównania swoich umiejętności do rówieśników czy osób pracujących na podobnych warunkach, co pozwoli kandydatom na określenie swoich mocniejszych i słabszych stron.
Analizy tworzone przez system, pozwolą tym samym, zwiększyć świadomość dotyczącą własnych kompetencji i oczekiwań wśród potencjalnych kandydatów. Pracodawcom zaś, dadzą możliwość promowania preferowanych zawodów, tak, aby przyszli kandydaci byli świadomi stawianych im wymagań. W przyszłości, w zamyśle twórców projektu, program pozwoli także na efektywne doradztwo zawodowe skierowane do studentów, które pozwoli im na wybór takiego zawodu, który najlepiej pasuje do ich cech personalnych. Dzięki temu, kandydaci będą czerpać większą satysfakcję z przyszłej pracy, zaś pracodawcy otrzymają więcej zgłoszeń, którzy faktycznie lepiej nadają się do oferowanej przez nich pracy.