„Debata Tusk kontra Kaczyński 15 lat później” – to nowy klip internetowy, który w ostatni wtorek opublikował przewodniczący Platformy Obywatelskiej Donald Tusk. Klip zawiera liczne archiwalne wypowiedzi Jarosława Kaczyńskiego. Nie byłoby w tym nic dziwnego ale to był jednocześnie debiut Tuska na platformie społecznościowej TikTok. Aktualnie były premier ma blisko 3 tys. obserwujących na na TikToku, z którego korzystają przede wszystkim młodzi ludzie (chociaż nie tylko).
TikTok opiera się na publikowaniu krótkich klipów wideo. Obecnie ograniczenie wynosi dziesięć minuty, wcześniej wynosiło 3 minuty, a początkowo 60 sekund. To aplikacja, która w ostatnich miesiącach zdobywa błyskawicznie popularność. I jest coraz poważniej brana pod uwagę nie tylko w kampaniach komercyjnych, ale również przez polityków. – Pojawienie się lidera PO w tak nowoczesnym medium dowodzi, że Donald Tusk chce walczyć o przyciągnięcie młodego elektoratu, a ponieważ ma poczucie humoru, co udowodnił już wiele razy w innych mediach społecznościowych, TikTok wydaje się dla niego świetnym narzędziem komunikacji – mówi nam Anna Szybist, specjalistka ds. social media. – Jeśli jego zespół będzie dobrze śledził trendy, ma szansę na skuteczne dotarcie do dużej grupy odbiorców – dodaje Szybist.
TikTok w Polsce jest „do wzięcia”, jeśli chodzi o tematy stricte polityczne
Najpopularniejszym polskim politykiem na TikToku jest Robert Biedroń, współprzewodniczący Nowej Lewicy, który ma ponad 500 tys. obserwujących. Blisko 100 tysięcy śledzących ma też europoseł Patryk Jaki z Solidarnej Polski.Na TikToku jest też m.in. Krzysztof Śmiszek z Nowej Lewicy (blisko 75 tys. obserwujących), Tomasz Trela z Lewicy (z 33 tys. obserwujących) czy Sławomir Mentzen z Konfederacji (118 tys. obserwujących). Są też oficjalne profile miast, jak Gdańsk czy partii - np. AgroUnia ma ponad 26 tysięcy śledzących.
W 2021 TikTok szacował, że w samej tylko Europie korzysta z niego 100 mln osób.