PIT: Czy prezent dla klienta może być podatkowym kosztem

Przedsiębiorca, który kupuje dla klientów drobne reklamowe upominki, może je wpisać do księgi jako wydatek związany z prowadzeniem firmy.

Publikacja: 25.11.2014 05:30

Wręczanie firmowych gadżetów to forma reklamy

Wręczanie firmowych gadżetów to forma reklamy

Foto: 123RF

Prowadzę działalność handlową i współpracuję z kilkunastoma firmami. Chciałbym obdarować ich przedstawicieli świątecznymi upominkami. Czy wydatki na ich zakup mogę wpisać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.

Prezenty wręczamy po to, aby podtrzymać dobre relacje z kontrahentem i zachęcić go do dalszej współpracy. Mają więc związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Problem w tym, że fiskus często kwestionuje rozliczenie wydatków w kosztach. Twierdzi, że wręczanie upominków to działanie reprezentacyjne, czyli budowanie wizerunku i prestiżu przedsiębiorcy (a wydatki na reprezentację – zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT – są z kosztów wyłączone). Czasem uważa też, że przekazywanie prezentów w ogóle nie ma wpływu na przychody firmy.

Spójrzmy przykładowo na interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 4 września 2014 r. (IPPB1/415-665/14-2/AM). Wystąpił o nią przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą polegającą m.in. na wyszukiwaniu nieruchomości dla biznesu. Przedsiębiorca kontaktuje się z deweloperami, funduszami inwestycyjnymi oraz właścicielami gruntów i budynków przeznaczonych do obrotu. Jak podkreślił we wniosku o interpretację, bardzo istotne w jego zawodzie jest zbudowanie dobrej, profesjonalnej relacji z kontrahentem. W tym celu ponosi m.in. wydatki na prezenty, takie jak np. bilety do kina, teatru, na imprezy sportowe, bony upominkowe czy vouchery. Argumentował, że można je zaliczyć do podatkowych kosztów, gdyż nie jest to reprezentacja, ale działanie mające na celu dbanie o dobre stosunki z kontrahentami. Skarbówka uznała jednak, że wydatki na prezenty nie mają związku z przychodami osiąganymi przez przedsiębiorcę.

Wydaje się jednak, że wręczanie upominków świątecznych jest tak zakorzenionym zwyczajem, także w relacjach gospodarczych, że fiskus nie powinien z góry kwestionować ich rozliczania w kosztach. Szczególnie jeśli wiążą się z promocją firmy, np. gdy jest to kalendarz z jej logo. Nakłady na reklamę można bowiem bez ograniczeń zaliczać do kosztów.

Potwierdza to przykładowo interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 31 stycznia 2011 r. (IPPB1/415-1097/10-2/ES). Przedsiębiorca przygotował zestawy (były w nim m.in. filiżanka ze spodkiem i ręcznik z nadrukiem logo firmy), które wręczał klientom. Wartość zestawu to 83 zł. Upominki były zapakowane w torbę reklamową, w której znajdowały się również materiały promocyjne. Przedsiębiorca przyznał, że prezenty były wręczane w celu budowania wizerunku firmy, ale głównie miały charakter reklamowy.

Fiskus zgodził się, że może zaliczyć wydatki do kosztów uzyskania przychodów. Podkreślił przy tym, że podatnicy sami muszą każdorazowo przeprowadzić kwalifikację wydatków, uwzględniając całokształt działalności, wartość przekazywanych upominków, krąg obdarowanych oraz okoliczności wręczania prezentów.

Problemy niewątpliwie będą mieli ci, którzy przekazują klientom bardziej ekskluzywne prezenty. Skarbówka uważa bowiem, że wiążą się one z reprezentacją firmy.

Wydatki na świadczenia dla kontrahentów, które mogą być kosztem uzyskania przychodów, księguje się w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jeśli na ten cel przekazane są towary handlowe, które wcześniej zostały zaewidencjonowane w kolumnie 10, to należy je przeksięgować.

Prowadzę działalność handlową i współpracuję z kilkunastoma firmami. Chciałbym obdarować ich przedstawicieli świątecznymi upominkami. Czy wydatki na ich zakup mogę wpisać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.

Prezenty wręczamy po to, aby podtrzymać dobre relacje z kontrahentem i zachęcić go do dalszej współpracy. Mają więc związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Problem w tym, że fiskus często kwestionuje rozliczenie wydatków w kosztach. Twierdzi, że wręczanie upominków to działanie reprezentacyjne, czyli budowanie wizerunku i prestiżu przedsiębiorcy (a wydatki na reprezentację – zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT – są z kosztów wyłączone). Czasem uważa też, że przekazywanie prezentów w ogóle nie ma wpływu na przychody firmy.

Nieruchomości
Posiadaczy starych kominków czeka kara lub wymiana. Terminy zależą od województwa
W sądzie i w urzędzie
Prawo jazdy nie do uratowania, choć kursanci zdali egzamin
Prawo karne
Przerwanie wałów w Jeleniej Górze Cieplicach. Jest stanowisko dewelopera
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie