Na most od strony miasta Błagowieszczeńska wjeżdża kilkanaście ciężarówek przyozdobionych rosyjskimi flagami i godłem państwowym. W tym samym czasie z drugiego brzegu rzeki Amur z miasta Heihe ruszają czerwone tiry z chińskimi flagami. Gdy oba konwoje spotykają się na środku liczącej ponad kilometr konstrukcji, w powietrze wystrzeliwują kolorowe bomby dymne i fajerwerki.
W ten sposób w czerwcu 2022 r. zainaugurowano otwarcie pierwszego mostu drogowego między Federacją Rosyjską a Chińską Republiką Ludową (ChRL). – W dzisiejszym podzielonym świecie ten projekt ma symboliczne znaczenie. To kolejna oznaka przyjaźni między naszymi krajami – powiedział wicepremier ds. współpracy z Dalekim Wschodem Jurij Trutniew, który wraz z przedstawicielami Pekinu obserwował całe wydarzenie. Otwarcie mostu, który ma ułatwić zwiększanie obrotów handlowych z Chinami, było tylko symbolicznym początkiem nowej strategii. Teraz Kreml chce przebudować całą rosyjską sieć dróg i szlaków, tak by zamiast na Zachód prowadziły na Wschód.
Czytaj więcej
Kobieta to własność mężczyzny i obiekt seksualny, a gdy zostanie zgwałcona, sama się o to prosiła – takie treści zalewają internet, radykalizując młodych mężczyzn, a rządy zaczynają traktować mizoginię jako formę ekstremizmu. Pytanie, czy będą umiały zwalczać ją w taki sposób, by nie pogłębić problemu.
Korytarz Północ-Południe do Iranu i Indii, gazociąg Siła Syberii 2 do Chin. „Rosja musi odłączyć się od zachodniej przestrzeni geoekonomicznej”
Inwazja na Ukrainę i spowodowane nią kolejne pakiety zachodnich sankcji, straty budżetowe oraz odejście Europy od importu rosyjskich surowców zmusiły Kreml do politycznego i gospodarczego zwrotu w kierunku globalnego Południa. W ubiegłym roku rosyjski handel z Chinami wzrósł o ponad 63 proc., do rekordowych 240 mld dolarów. Pekin już w 2022 r. został największym importerem rosyjskich produktów rolnych. Ich wartość wyniosła 7 mld dolarów, czyli o 44 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wymiana handlowa z Indiami wzrosła z kolei do 64 mld dolarów. Dla porównania, trzy lata wcześniej wynosiła zaledwie 10 mld. Tym samym wartość relacji handlowych z Pekinem i New Delhi łącznie przewyższyła przedwojenne obroty Rosji z Unią Europejską, które wynosiły 282 mld dolarów. Ponieważ tak nagły wzrost obciążył istniejącą infrastrukturę lądową, dobra często są transportowane okrężną i dłuższą drogą przez porty bałtyckie i Kanał Sueski. To z kolei w optyce Kremla naraża cały handel na ingerencję ze strony NATO. Stąd też Władimir Putin ogłosił wielkie, warte łącznie ponad 70 mld dolarów, inwestycje w sieć dróg i tras kolejowych łączących Rosję z pozostałym krajami Azji.