Ile fałszywych banknotów w obiegu powoduje, że waluta staje się bezużyteczna? Jaki odsetek fałszywych haseł w Wikipedii doprowadziłby do całkowitej kompromitacji tego źródła informacji? Jaki procent bubli w produkcji sprawia, że ludzie przestają kupować produkty konkretnej firmy? Ile nieprawdziwych informacji może opublikować gazeta, zanim zacznie tracić zaufanie czytelników? 10 procent? 20? Czy jedna czwarta to już zbyt wiele? Jedna trzecia? A co powiecie o połowie?
Przypuszczalnie większość czytelników odrzuci ostatnie propozycje, a dla znacznej części nawet 10 proc. wyda się możliwością zbyt przesadzoną. Są jednak dziedziny oferujące nam połowę bubli spośród swoich dokonań i one nie tylko nie tracą na popularności, ale zdobywają w coraz większe uznanie. Z pewnością należy do nich psychologia.
Jeszcze dobrze nie opadł kurz po skandalu, jaki wybuchł w 2015 roku po ogłoszeniu wyników Reproducibility Project, w którym na 100 powtórzonych eksperymentów psychologicznych te same wyniki udało się uzyskać zaledwie w 36, kiedy w listopadzie 2018 roku opublikowano rezultaty kolejnego projektu: Many Labs 2. Tym razem zespołowi 186 autorów reprezentujących 36 różnych narodowości udało się powtórzyć rezultaty w połowie z 28 replikowanych znanych eksperymentów. I mowa tutaj nie o jakichś tam podrzędnych badaniach, ale o badaniach, których wyniki były wielokrotnie cytowane przez innych autorów, prezentowane podczas wystąpień TED, uzyskując wielomilionową oglądalność; które znalazły swoje miejsce w podręcznikach i kanonie nauczania psychologii, stanowią podstawę wielu decyzji podejmowanych zarówno w odniesieniu do jednostek, jak i całych grup społecznych.
Między innymi nie udało się potwierdzić efektu Lady Makbet, polegającego na tym, że podobnie jak bohaterka dramatu Szekspira prześladowana wspomnieniami własnych zbrodni była przekonana, że na jej rękach widać ślady krwi, tak badani, proszeni o przypomnienie sobie jakiegoś swojego zachowania związanego z naruszeniem norm moralnych, mieliby mieć silniejszą tendencję do zachowań związanych z przywracaniem i utrzymywaniem fizycznej czystości. Nie uzyskano również potwierdzenia wyników, które miały pokazywać, że ludzie wychowujący się z rodzeństwem są bardziej altruistyczni od jedynaków. Zawiodły także próby potwierdzenia wyników eksperymentów, podczas których miano wykazać, że badani wykonujący zadania związane z wykorzystywaniem słów określających ciepło są bardziej skłonni do wiary w globalne ocieplenie niż ci, którzy wykonywali zadania związane z wykorzystaniem słów określających zimno.
Z powodzeniem natomiast zreplikowano badania Daniela Kahnemana, laureata Nagrody Nobla, który wraz z Amosem Tverskym odkrył tzw. efekt framingu, polegający na tym, że ludzie, mając te same dane, podejmują różne decyzje w zależności od kontekstu, w jakim te dane im zaprezentowano. Many Labs 2 potwierdziło również wyniki badań z 2007 roku nad tzw. dylematem wagonika. Podobnie jak w pierwotnym eksperymencie, tak i tym razem większość badanych uznała za niedopuszczalne wepchnięcie jednej osoby na tory, aby zatrzymać wagonik mogący zabić pięć innych osób.