Budowa i zasady funkcjonowania optymalnych systemów nadzoru i kontroli nad służbami specjalnymi są przedmiotem wnikliwych rozważań akademików i ekspertów świata zachodniego od ponad 30 lat. Wyniki ich prac stały się podstawą kolejnych modyfikacji systemów bezpieczeństwa w większości państw europejskich.
Liczne państwa członkowskie UE i NATO systematycznie doskonalą swoje modele w odpowiedzi na zmieniające się dynamicznie środowisko bezpieczeństwa, jak również wymogi prawne wynikające z kolejnych dyrektyw, zaleceń i rekomendacji organów UE oraz wyroków unijnych i krajowych sądów. Źródłem inspiracji są także standardy, rekomendacje i dobre praktyki wypracowywane przez rosnące grono ekspertów, działających w ramach międzynarodowych inicjatyw doradczych i badawczych, takich jak np. DCAF (Geneva Centre for Security Sector Governance). Na podstawie 25-letniego doświadczenia organizacja ta wypracował zbiór uniwersalnych zasad, na których opierać się powinien demokratyczny nadzór i kontrola służb specjalnych (wywiadowczych) oraz prawidłowe zarządzanie sektorem bezpieczeństwa. Zgodnie z nimi wszelkie przepisy prawa, polityki oraz środki publiczne dotyczące służb specjalnych (wywiadowczych) powinny być przedmiotem wszechstronnej kontroli w zakresie niepowodującym zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego. W tym celu konieczne jest ustanowienie państwowych i niezależnych organów nadzoru i kontroli, obejmujących swym zakresem całokształt działań służb specjalnych. Obowiązkiem władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej powinno być ukształtowanie efektywnego systemu kontroli i równowagi (checks and balances) oraz gwarancji politycznej niezależności służb specjalnych.
Za optymalny system nadzoru i kontroli sektora bezpieczeństwa w państwach skonsolidowanej liberalnej demokracji uznaje się taki, w którym jest on sprawowany na wielu poziomach równolegle przez szereg podmiotów o uzupełniających się, komplementarnych rolach, zadaniach i kompetencjach. System taki tworzą więc działające odrębnie, choć we współpracy władza wykonawcza, parlament, sądownictwo, organy kontroli państwowej, ombudsman, społeczeństwo obywatelskie, media oraz niezależny zewnętrzny organ ekspercki. Istnienie owego niezależnego organu uważane jest za przejaw najwyższej dojrzałości i najbardziej zaawansowanej formy demokracji liberalnej.
Na pierwszy rzut oka polski model systemu nadzoru i kontroli odpowiada zasadniczo tak sformułowanym zaleceniom. Uczestnikami systemu nadzoru jest zarówno egzekutywa, dysponująca rządowym kolegium ds. służb specjalnych oraz departamentem nadzoru i kontroli w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, jak i legislatywa, za pośrednictwem Sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych.
Czytaj więcej
Ustanowienie jednego organu kontrolującego służby specjalne, informowanie obywateli, że byli inwigilowani, prawne doprecyzowanie metod działania oraz wydawanie zgody na czynności operacyjne przez wyspecjalizowanych sędziów - to główne wnioski z raportu NIK.