Z tych błędnych, chociaż nośnych propagandowo koncepcji „parcelacji latyfundiów" nie tylko można, ale przede wszystkim trzeba, się wycofać.
Jednak, pomimo negatywnej oceny, zmiany zasad obrotu ziemią rolniczą tylko w części odpowiadają za niekorzystne z punktu widzenia konkurencyjności polskiego rolnictwa zmiany w strukturze obszarowej gospodarstw rolnych (zwiększenie liczby gospodarstw rolnych, spadek powierzchni użytkowanej przez gospodarstwa o większym obszarze).
Głównej przyczyny niekorzystnych zmian w strukturze obszarowej należy szukać w zmianach systemu wsparcia rolnictwa przyjętego na lata 2015–2020. Modulacja, a poprawniej dekapitacja płatności dla dużych gospodarstw (do 150 tys. euro na gospodarstwo), ryczałt dla najmniejszych gospodarstw płacony bez żadnych zobowiązań (do 1250 euro – 663 tys. rolników w 2017 r.) oraz dodatkowe płatności dla małych i średnich gospodarstw (3–30 ha – 893 tys. rolników w 2017 r. ), a także dla młodych rolników (do 50 ha – 130 tys. rolników w 2017 r.), mogą w istotny sposób wpływać na zachowania rolników indywidualnych i przedsiębiorców rolnych.
Ponadto istnieje wyraźna sprzeczność pomiędzy systemem wsparcia rolnictwa (preferowane małe i średnie gospodarstwa rodzinne), a zasadami obrotu ziemią rolniczą (preferowane większe gospodarstwa rodzinne). Jeden element systemu mówi rolnikowi: powiększaj gospodarstwo, a drugi: nie wychylaj się. To wszystko razem powoduje, że obok zmian rzeczywistych mamy do czynienia z zachowaniami pozornymi, np. sztuczne podziały gospodarstw czy nieformalne dzierżawy prywatne.
Wygląda na to, że w przypadku rynku ziemi rolniczej i związanych z nim zmian struktury obszarowej gospodarstw rolnych Polska wybrała własną, odmienną niż w innych krajach drogę. Przyjęty kierunek zmian przypomina raczej budowanie rolniczego skansenu niż nowoczesnego i konkurencyjnego rolnictwa. Nie zadano sobie trudu, aby odpowiedzieć na pytanie, kto będzie za to płacił.
Autor jest doktorem nauk ekonomicznych. W przeszłości pracował m.in. w SGGW, był także dyrektorem Departamentu Przekształceń Własnościowych w Ministerstwie Rolnictwa, dyrektorem w Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i wiceprezesem Agencji Nieruchomości Rolnych. Artykuł opiera się na ekspertyzie „Struktura polskiego rolnictwa na tle Unii Europejskiej", przygotowanej przez Towarzystwo Ekonomistów Polskich i Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej