– Rynek handlowy, wciąż odczuwający skutki pandemii, a także dwucyfrowej i rosnącej inflacji, zakończył I kw. 2022 r. z wynikiem 30,6 tys. mkw. nowej podaży – podaje firma doradcza Colliers. – Całkowite zasoby powierzchni w tym sektorze przekroczyły już 12,4 mln mkw. W planach deweloperów na ten rok jest dostarczenie kolejnych 350 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 244 tys. mkw. jest w budowie. Nowe inwestycje to głównie małe parki handlowe o profilu codziennych zakupów.
Nowe koncepty
Colliers podaje, że na 30,6 tys. mkw. powierzchni handlowej oddanej do użytku w I kw. 2022 r. składa się m.in. otwarcie nowej części Gemini Park Tychy (ponad 7 tys. mkw.) z Multikinem oraz I etapu kompleksu Karuzela powstającego w Kołobrzegu (market budowlany z ok. 10 tys. mkw.). - W planach deweloperów na ten rok jest oddanie ok. 350 tys. mkw. powierzchni handlowej ulokowanej głównie w małych parkach handlowych, które zyskały na popularności podczas pandemii. Nowe inwestycje nie przekroczą rozmiarami 30 tys. mkw. – wskazują analitycy Colliersa. - Do największych obiektów, które mają być oddane do użytku w tym roku, zaliczają się Karuzela Kołobrzeg, Atut Ruczaj II Kraków i Bawełnianka Bełchatów.
– W I kw. 2022 r. zaobserwowaliśmy wzrost aktywności w zakresie najmu ze strony podmiotów wielko- i średniopowierzchniowych, m.in. sektorów spożywczego, dyskontowego, mody i rekreacji – mówi cytowana w raporcie Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku w firmie Colliers. - Powstają także innowacyjne koncepty, które są odpowiedzią sieci handlowych na zmieniające się potrzeby klientów. Jako przykład warto wymienić np. Żabkę Nano w sklepach wielkopowierzchniowych, paczkomaty InPost w sklepach Żabka, sklep cyrkularny Less.store (second hand), Homla showroom czy TOP&POP Inmedio. Miniony kwartał upłynął również pod znakiem kilku debiutów m.in. Philipp Plein czy Snipes.
Projekty ESG