Chcieliśmy, żeby wszyscy się nas bali, więc nie dziwcie się, że teraz nas nienawidzą. Stalin zamordował więcej Rosjan niż Niemcy – te mocne zdania wypowiadał rosyjski inteligent w sztuce „Ostatni Sowieci” Daniela Majlinga na motywach białoruskiej noblistki Swiatłany Aleksijewicz, którą praskie Divadlo v Dlouhé pokazało 3 marca 2022 r. tuż po drugiej agresji Rosji na Ukrainę.
Kiedy polskie teatry ze zrozumiałych powodów rozpoczęły bojkot rosyjskiej sztuki, czescy artyści nie dali się zaskoczyć inwazją w Ukrainie i mieli znakomity spektakl o Rosji, jednocześnie dowód intuicji. Kiedy Moskwa przerażała świat dawno niewidzianym okrucieństwem, reżyser Michal Vajdička pokazywał jego przyczyny, a także cmentarzysko, jakim jest Rosja.
Daniel Majling i opowieści o manowcach „rosyjskiej duszy”
Autorem tego sukcesu był Daniel Majling, wówczas dramaturg Teatru Narodowego w Bratysławie, młody, lecz wybitny znawca rosyjskiej literatury. Jego debiutancka książka z 2017 r. to „Antologia opowiadań. Ruska klasyka”, za którą otrzymał nagrodę czytelników Anasoft Litera, najważniejszą w Słowacji. W Polsce opowiadania ukazały się nakładem Ha!Artu.
Czytaj więcej
„Ruska klasyka” Daniela Majlinga portretuje to, co z Rosji czyni potwora.
To erudycyjne i szydercze opowiadania-pastisze o manowcach „rosyjskiej duszy”.