Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"

Dziś w warszawskiej Zachęcie Hanna Wróblewska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego, a zarazem komisarz Pawilonu Polskiego w Wenecji, wręczyła nominacje zespołowi, który zwyciężył w konkursie na projekt przyszłorocznej wystawy.

Publikacja: 18.11.2024 19:08

Wręczenie nominacji za projekt "Lary i penaty" na Biennale Architektury w Wenecji 2025

Wręczenie nominacji za projekt "Lary i penaty" na Biennale Architektury w Wenecji 2025

Foto: Monika Kuc

W tym roku na konkurs na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim wpłynęło aż 45 zakwalifikowanych zgłoszeń. Na konferencji prasowej ministra Hanna Wróblewska poinformowała, że 28 października w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki odbyły się obrady konkursowego jury w składzie: Anna Barlik, Anna Cymer, Michał Duda, Marlena Happach, Donata Jaworska, Kacper Kępiński, Ewa Porębska, Bolesław Stelmach, Łukasz Stępnik, Justyna Szylman i Jarosław Trybuś.

Zwyciężył zespół w składzie: Aleksandra Kędziorek (kuratorka) Krzysztof Maniak (artysta), Katarzyna Przyzwańska (artystka) oraz Maciej Siuda (architekt).

Czytaj więcej

W Krakowie rozpoczęło się 8. Międzynarodowe Biennale Architektury Wnętrz

Ich projekt, zatytułowany „Lary i Penaty — o budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze", nawiązuje do tradycji traktowania architektury jako szeroko rozumianego, bezpiecznego schronienia przed żywiołami, katastrofami, wojnami.

Wiecha nad Pawilonem Polskim w Wenecji

Projekt zestawia ze sobą dwa porządki bezpieczeństwa, z jednej strony związane z przepisami BHP, stąd na wystawie takie obiekty jak gaśnica, kłódka, czy czujka przeciwpożarowa. A z drugiej wywodzące się ze zwyczajów, praktyk i rytuałów, związanych z budową, jak np. symboliczna wiecha, która pojawi się na dachu polskiego pawilonu i podkowa nad wejściem do niego.

- Staraliśmy się połączyć dwa skrajne porządki - efemeryczny, ezoteryczny, tradycyjny z porządkiem stricte zapisanym w warunkach technicznych, których architekci używają do projektowania budynków, żeby zapewnić bezpieczeństwo ich użytkownikom - tłumaczy architekt Maciej Siuda.

A kuratorka Aleksandra Kędziorek dodaje: - Tak jak na początku architektura chroniła nas przed żywiołami, tak teraz odpowiada na różne nasze lęki, też bardzo współczesne.

Obiekty, które pojawią się na wystawie będą więc nawiązywać o stosowanych w Polsce praktyk i rytuałów, jak i funkcjonalnych przedmiotów, w które wyposaża się budynki.

Czytaj więcej

2024: Zmiany w muzeach i galeriach

Biennale Architektury: smoki w chińskich wieżowcach

Jednocześnie będą prezentowane na zdjęciach przykłady architektury ze świata, pokazujące, że i w innych krajach w tradycyjnej jak i współczesnej architekturze nie brak przykładów ochronnych rytualnych praktyk, jak np. skośnych „Witch window" w architekturze wernakularnej w stanie Vermont w Stanach Zjednoczonych, które maja zmylić czarownice; otwory dla smoków we współczesnych wieżowcach w Hongkongu, by smoki mogły przelatywać przez nie swobodnie, nie zakłócając spokoju mieszkańców; czy wygięte dachy w tradycyjnej architekturze chińskiej, które według wierzeń mają osłaniać mieszkańców przed złymi duchami.

Na pytanie „Rzeczpospolitej”, czy poza tymi dwoma porządkami, opartymi na wierzeniach i przepisach, twórcy wystawy zmierzają uwzględnić też współczesne technologie, zwiększające bezpieczeństwo - kuratorka wyjaśnia: - Jeszcze w tej chwili wszystkich szczegółów nie zdradzamy, ale zamierzamy również na wystawie badać monitoring we współczesnym mieście, odpowiadający za poczucie bezpieczeństwa.

19. Międzynarodowa Wystawa Architektury w Wenecji trwać będzie od 10 maja do 23 listopada 2025 roku. Kuratorem generalnym przyszłorocznej Biennale Architektury i jest Carlo Ratti, włoski, krytyk oraz profesor MIT, kierujący pracownią Senseable City Lab, skoncentrowaną na badaniach wpływu nowoczesnych technologii na funkcjonowanie współczesnych miast.

Jako projekt rezerwowy dla Polskiego Pawilonu ogłoszono projekt „Nieproszeni goście” kuratora Adama Przywary z udziałem Archigrest, topoScape oraz artystki Diany Lelonek.

W tym roku na konkurs na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim wpłynęło aż 45 zakwalifikowanych zgłoszeń. Na konferencji prasowej ministra Hanna Wróblewska poinformowała, że 28 października w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki odbyły się obrady konkursowego jury w składzie: Anna Barlik, Anna Cymer, Michał Duda, Marlena Happach, Donata Jaworska, Kacper Kępiński, Ewa Porębska, Bolesław Stelmach, Łukasz Stępnik, Justyna Szylman i Jarosław Trybuś.

Zwyciężył zespół w składzie: Aleksandra Kędziorek (kuratorka) Krzysztof Maniak (artysta), Katarzyna Przyzwańska (artystka) oraz Maciej Siuda (architekt).

Pozostało 85% artykułu
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”
Kultura
WspółKongres Kultury: trudna prawda o artystach i rządzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
Festiwal Eufonie to sieć muzycznych powiązań