Petit Palais prezentuje wystawę „Le corps en mouvement” („Ciało w ruchu”, czynna do 17 listopada), korzystając z własnej kolekcji. Poprzez 50 wybranych dziel z różnych epok i krajów opowiada o związkach sztuki i sportu. Od starożytnej Grecji i pierwszych igrzysk do XX wieku i nowożytnych igrzysk. Na antycznych wazach można zobaczyć sceny, ilustrujące ówczesne sporty: rzut oszczepem i dyskiem, biegi. Na obrazach i rysunkach m.in. Rembrandta i Dürera można obserwować, jak malarze starali się oddać dynamikę ruchu, analizując ludzkie ciało w najdrobniejszych szczegółach. I podobnie w dziełach rzeźbiarzy. XX-wieczna sztukę reprezentuje m.in. reprodukowany tu obraz „Pływak” Augustina Rouarta .
Wystawę uzupełniają filmy wideo , w których kilku zaproszonych sportowców opowiada o uprawianym sporcie i roli ciała w danej dyscyplinie. Każdy wskazuje także dzieło, które szczególnie rezonuje z jego sportem i życiem, wyzwaniami fizycznymi, z którymi się mierzy. Sportowcy - uczestnicy tych poruszających filmów, rzucających światło na relacje sztuki a sportu, mówią o sobie, że są „artletami”.
Wkład Francji – Luwr o nowożytnych Igrzyskach Olimpijskich
Wystawa „En jeu! Artyści i sport (1870–1930)” (czynna do 1 września) w Musée Marmottan Monet - muzeum impresjonistów - gromadzi z kolei ponad sto prac ze światowych z kolekcji publicznych i prywatnych, pokazujących przedstawienia sportu w sztuce, od impresjonizmu do kubizmu . Szczególnie Francja ma tu silną reprezentację - w dziełach Pierre'a Bonnarda , Gustave'a Courbeta , Claude'a Moneta , czy Edgara Degasa . Nie brak jednak przedstawicieli też innych krajów. Można więc zobaczyć m.in. obrazy amerykańskiego realisty Thomasa Eakinsa i norweskiego impresjonisty Fritsa Thaulowa.
Czytaj więcej
Francuzi wierzą w jednoczącą siłę sportu, więc organizują igrzyska otwarte, które mają być jak pocztówka oraz zainaugurować nową erę w dziejach ruchu olimpijskiego. Swój udział w tym święcie chcą mieć także Polacy.
Ekspozycja zarazem obrazuje przemiany sportu, od czasu kiedy w XIX wieku miał charakter rekreacyjny i elitarny, więc artyści najchętniej malowali kolorowe regaty lub wyścigi konne po masową popularność współczesnych dyscyplin sportowych, co przypomina, że wcześniej Paryż był gospodarzem igrzysk olimpijskich w 1900 i 1924 roku.