O odwołaniu poinformował prof. Wojciech Fałkowski w oświadczeniu opublikowanym na stronie Zamku Królewskiego w Warszawie, dodając, że stanowisko dyrektora pełnił od listopada 2017 roku.
Prof. Wojciech Fałkowski napisał w oświadczeniu: „Zamek Królewski jest instytucją sprawnie funkcjonującą, która zajmuje znaczącą pozycję w polskim i międzynarodowym środowisku naukowym oraz muzealnym. Osiągnęliśmy to dzięki sprawnie organizowanym wystawom czasowym, które skupiły na Zamku uwagę nie tylko środowiska muzealników i znawców sztuki, ale także mediów. Doceniła nas publiczność, czego dowodzi stale rosnąca frekwencja na niemal wszystkich wydarzeniach zamkowych”.
Odwołany dyrektor Zamku Królewskiego pisze o nowych dziełach i galeriach na Zamku Królewskim w Warszawie
Prof. Fałkowski zaznaczył także, że „podczas ostatnich siedmiu lat zostały oddane kolejne przestrzenie muzealne, w których prezentowane są nowe dzieła wzbogacające kolekcję sztuki Zamku Królewskiego. To jest Gabinet Prezydentów II RP i Władz na Uchodźstwie, wspaniała Galeria Wettynów oraz otwarta niedawno Galeria Porcelany, w której prezentowane są najwspanialsze przykłady tego cennego kruszcu, pochodzące z królewskiej manufaktury w Miśni i z Dalekiego Wschodu. Na parterze Zamku powstała stała ekspozycja militariów, która robi wrażenie na znawcach dzięki najwyższej jakości eksponatów. Jest gotowa do otwarcia Galeria Sztuki Włoskiej".
Czytaj więcej
Zbiory Zamku Królewskiego w Warszawie w ostatnich latach intensywnie powiększają się poprzez zakupy dzieł sztuki. Wystawa „Eleven” przedstawia jedenastkę najlepszych obrazów, które wzbogaciły kolekcję.
Prof. Wojciech Fałkowski pisze o zakupach dzieł sztuki dla Zamku Królewskiego
W oświadczeniu prof. Wojciech Fałkowski podaje, że powodem jego odwołania ze stanowiska na dwa miesiące przed zakończeniem kadencji jest zarzut zakupu dzieł sztuki powyżej ich rynkowej wartości. Dotychczasowy dyrektor Zamku tłumaczy: „Wszystkie wymienione osiągnięcia nie byłyby możliwe bez zakrojonych na szeroką skalę zakupów dzieł sztuki. Żaden obiekt nie został jednak kupiony bez wcześniejszej profesjonalnej i dogłębnej analizy, która obejmowała zarówno kwestie merytoryczne, jak i oferowaną cenę przedmiotu. W każdym przypadku dochowano należytej staranności i procedur, które obejmowały opracowania przygotowane przez kustoszy Działu Sztuki i decyzje wydawane przez Komisję Rzeczoznawców. W żaden sposób nie można się zgodzić z zarzutem zakupu dzieł sztuki powyżej ich rynkowej wartości".