Prof. Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk dyrektorką Zamku Królewskiego

Na to stanowisko została powołana 12 września przez minister kultury i dziedzictwa narodowego Hannę Wróblewską.

Publikacja: 12.09.2024 22:25

Hanna Wróblewska, ministra kultury i Małgorzata Omilanowska -Kiljańczyk, nowa dyrektorka Zamku Króle

Hanna Wróblewska, ministra kultury i Małgorzata Omilanowska -Kiljańczyk, nowa dyrektorka Zamku Królewskiego

Foto: Fotorzepa/Monika Kuc

Poprzedni dyrektor Wojciech Fałkowski został odwołany 11 września na półtora miesiąca przed końcem swojej kadencji.

Podczas briefingu  prasowego na Zamku Królewskim w Warszawie ministra wyjaśniła, że powodem wcześniejszego odwołania prof. Wojciecha Fałkowskiego była nieodpowiedzialna polityka zakupowa prowadzona przez niego w latach 2018-2024. Największe zakupy zostały zrobione podczas ostatnich czterech lat.  Zamek Królewski wydał na ten cel 88 mln zł ze środków publicznych, co było rekordową sumą w instytucjach kultury (w których średnia zakupów wynosiła 20 mln zł).

Zakupy Zamku Królewskiego rekordowe i niezgodne z procedurami

- Jeśli chodzi o takie wydatki spodziewalibyśmy się bardzo dobrej strategii zakupowej, polityki gromadzenia kolekcji  Koledzy muzealnicy wiedzą, że procedury są podstawą wydatkowania  pieniędzy publicznych – mówiła Hanna Wróblewska. I wyjaśniła, że jako urzędnik nie podjęła się sama oceny zakupów prof. Wojciecha Fałkowskiego. Złożona ze znawców komisja zewnętrzna oceniła je za przypadkowe.

Czytaj więcej

Profesor Wojciech Fałkowski odwołany ze stanowiska dyrektora Zamku Królewskiego

Hanna Wróblewska zapowiedziała, że polityka zakupowa będzie tematem następnego jej spotkania z muzealnikami i tematem wewnętrznej  dyskusji z nimi. - Każde kolejne zakupy powinny być dokonywanie zgodnie z procedurami, dla dobra społecznego oraz zgodnie ze zdrowym rozsądkiem - podkreśliła.

- Jeśli chodzi o wydatki na taką skalę, spodziewalibyśmy się jako społeczeństwo, jako urząd, jako instytucja nadzorująca bardzo dobrej strategii zakupów, polityki gromadzenia kolekcji. – mówiła, wskazując, że procedury są podstawą wydatkowania pieniędzy publicznych.

Ministra wyjaśniła, że powodem wcześniejszego odwołania prof. Wojciecha Fałkowskiego była nieodpowiedzialna polityka zakupowa prowadzona przez niego w latach 2018-2024

Wystawy Rafaela nie będzie

Jako przykład dzieła o dość wątłej wartości artystycznej, z dosyć problematyczną proweniencją podała obraz „Znalezienie Mojżesza” holenderskiego malarza Jacoba van Loo. Jego oferowana cena wynosiła 350 tys. funtów, ostatecznie został zakupiony  za 125 tys. funtów. - Państwo mogą się ucieszyć, że to była duża zniżka – tłumaczyła , ale świadczyła tylko o dość niepoważnym taktowaniu polskiej instytucji.

Czytaj więcej

50 lat temu Zamek Królewski w Warszawie ożył!

I dodała: - Żeby było jasne nie jestem za tym, że nie robić zakupów. Polska jako kraj ulegała wielkim zniszczeniom, dewastowały nas kolejne wojny i tragedie. Musimy kupować i uzupełniać kolekcje natomiast sposób gromadzenia tej kolekcji powinien być poddany wielkiemu namysłowi.

Na czwartkowym briefingu  na Zamku Królewskim nie było jego  poprzedniego prof. Wojciecha Fałkowskiego.

Na pytanie „Rz”, czy odbędzie się planowana za miesiąc wystawa Rafaela, która miała wieńczyć obchody jubileuszu powojennej odbudowy Zamku, usłyszeliśmy, że nie.

Zamek Królewski, ambasada Polski w Polsce

Nowa dyrektor Zamku prof. Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk z kolei powiedziała: - Przychodzę do Zamku w roli dyrektorki dziewięć lat po wygraniu konkursu na to stanowisko. Mam poczucie, że czasami warto czekać, żeby marzenia się spełniły, a moim marzeniem było zostać szefową instytucji, która w moim odczuciu jest najważniejszą instytucją kultury w Polsce. Tak naprawdę Zamek Królewski to taka ambasada Polski w Polsce.

Przypominamy, że już w 2015 roku rada powiernicza Zamku Królewskiego chciała ją powołać na dyrektora  Zamku, ale ówczesny minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński nie zaakceptował tego wyboru.

Czytaj więcej

Była dyrektor Zachęty, Hanna Wróblewska, zastępuje Bartłomieja Sienkiewicza

Prof. Omilanowska-Kiljańczyk w swej wypowiedzi zwróciła także do zespołu Zamku. - Wiem o tym, że pracuje to znakomity zespół ludzi, wiem, że są fachowcami, że się na tym znają, że w niektórych specjalnościach nie ma lepszych w Polsce. Bardzo się  cieszę  że z takim zespołem przyjdzie mi współpracować. Chciałabym, żeby w mojej kadencji Zamek był w lepszej kondycji technicznej, bo wprawdzie jest młodszy od wielu zabytków,  ale też ma już swoje lata. Na pewno czeka nas okres trudnych remontów, których będziemy musieli wszyscy doświadczyć.  Aby stał się miejscem królewskiej rezydencji, polskiego parlamentaryzmu, miejscem, gdzie będą odbywały się najważniejsze wydarzenia państwa

Prof. dr hab. Małgorzata Omilanowska-Kiljańczyk jest absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1985 r. jest związana z Instytutem Sztuki PAN, gdzie była m.in. zastępczynią dyrektora (1999-2007 W latach 2012-2014 pełniła funkcję podsekretarza stanu, a następnie w latach 2014-2015 – ministry kultury i dziedzictwa narodowego.

Specjalizuje się w problemach architektury XIX i XX wieku. Jest członkiem wielu rad naukowych i należy do licznych stowarzyszeń i organizacji, m.in. Stowarzyszenia Historyków Sztuki oraz Polskiego Komitetu ICOMOS.

Poprzedni dyrektor Wojciech Fałkowski został odwołany 11 września na półtora miesiąca przed końcem swojej kadencji.

Podczas briefingu  prasowego na Zamku Królewskim w Warszawie ministra wyjaśniła, że powodem wcześniejszego odwołania prof. Wojciecha Fałkowskiego była nieodpowiedzialna polityka zakupowa prowadzona przez niego w latach 2018-2024. Największe zakupy zostały zrobione podczas ostatnich czterech lat.  Zamek Królewski wydał na ten cel 88 mln zł ze środków publicznych, co było rekordową sumą w instytucjach kultury (w których średnia zakupów wynosiła 20 mln zł).

Pozostało 90% artykułu
Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”