W najbliższy piątek, 25 października, w szkołach w Polsce już po raz czwarty zostanie zorganizowany Tęczowy Piątek, czyli dzień solidarności z osobami LGBT+. Jednak po protestach, które to wydarzenie wywołało w ubiegłym roku, i ze względu na toczące się w Sejmie prace nad ustawą zakazującą edukacji seksualnej w tym roku będzie ono zorganizowane dyskretniej.
Teraz po raz pierwszy szkoły, które chcą u siebie zorganizować Tęczowy Piątek, nie muszą się zgłaszać do Kampanii przeciwko Homofobii. W ten sposób organizacja nie będzie miała listy uczestników i nikt nie będzie wymagał od niej informacji o zasięgu akcji. – W odpowiedzi na prośby płynące ze strony kadry szkolnej, uczniów i uczennic oraz rodziców uczyniliśmy organizację Tęczowego Piątku jeszcze prostszą. Dlatego w tym roku nie prowadzimy listy zgłoszeń. Nie wysyłamy też żadnych materiałów. Wszystko, co potrzebne, czyli zbiór informacji o akcji, proponowane aktywności i plakaty do pobrania, znajduje się na stronie internetowej – mówi Joanna Skonieczna z KPH. Czyli o tym, czy będzie taka akcja i na jakich zasadach, zdecyduje wyłącznie społeczność szkolna.
Nie oznacza to jednak pełnej dowolności dla szkół w organizacji dnia solidarności z nieheteronormatywnymi uczniami. Takie działania w szkole muszą być zgodne z jej programem profilaktyczno-wychowawczym. Ustalany jest on wspólnie przez radę pedagogiczną i radę rodziców. – Rodzice, zgodnie z ustawą – Prawo oświatowe, mają prawo do decydowania o tym, jakie treści wychowawcze są przekazywane ich dzieciom w szkole – mówi rzeczniczka MEN Anna Ostrowska. – Wszystkie projekty i inicjatywy edukacyjne zawierające treści wychowawcze powinny uwzględniać kierunki interwencji przewidziane w ww. programie, w tym realizować wyniki wspólnych ustaleń z rodzicami i nauczycielami – dodaje. Zgody rodziców wymaga także wejście do szkół przedstawicieli organizacji pozarządowych, w tym edukatorów seksualnych.
Do udziału w akcji zachęcają m.in. aktor Jacek Poniedziałek, piosenkarka Majka Jeżowska czy prezenterka Małgorzata Rozenek-Majdan. Artyści w spocie promocyjnym czytają fragmenty poruszających listów napisanych przez młodych gejów i lesbijki.
Każda szkoła organizuje akcję po swojemu, np. puszczając muzykę zespołu Queen w szkolnym radiowęźle, debatując na temat praw osób LGBT czy przedstawiając prezentacje dotyczące mniejszości seksualnych.