Koniec aktorów w reklamach produktów medycznych

W reklamie wyrobów medycznych nie będzie można wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne.

Publikacja: 28.12.2022 03:00

Koniec aktorów w reklamach produktów medycznych

Foto: Adobe Stock

Od nowego roku aktor nie będzie mógł wcielić się już w rolę lekarza, położnej, farmaceuty lub innej osoby wykonującej zawód medyczny i w reklamie polecać wyrobów medycznych. Do tej pory prawo na to pozwalało, a spoty telewizyjne bazowały na autorytecie zawodów medycznych.

Zakazana będzie też bezpośrednia reklama takich produktów skierowana do dzieci lub ich rodziców. Tak wynika z wchodzących w życie z nowym rokiem niektórych przepisów ustawy o wyrobach medycznych.

Syrop i strzykawka

Wyroby medyczne to produkty wspierające diagnozę, leczenie, monitorowanie stanu zdrowia, ale także pomagające łagodzić skutki urazu, a także zastępują lub zmieniają budowę anatomiczną (np. endoprotezy) lub proces fizjologiczny (np. pompy insulinowe). Wyrób to narzędzie, aparat, urządzenie, oprogramowanie, implant, odczynnik, materiał lub inny artykuł. Jest w nim więc zarówno strzykawka, jak i prezerwatywa czy tomograf. Jednak jako wyrób medyczny rejestrowano także syropy na kaszel czy preparaty na ból gardła. Dzięki temu firmy farmaceutyczne mogą ominąć bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące reklamowania produktów leczniczych.

Zmiana zachowań pacjentów

Zgodnie z nowym prawem akcja reklamy wyrobów medycznych nie tylko nie będzie mogła rozgrywać się w aptece czy gabinecie lekarskim czy w innym miejscu mogącym sugerować, że osoba prezentująca wyrób wykonuje zawód medyczny. Będzie musiała być zrozumiała dla odbiorcy, który nie ma na co dzień do czynienia z produktem, czyli zwykłego użytkownika. Wymóg ten dotyczy również sformułowań medycznych i naukowych oraz przywoływania w reklamie badań naukowych, opinii, literatury. Wszelkie pojęcia naukowe i medyczne muszą być ujęte w sposób klarowny i przystępny. Reklama taka nie może wprowadzać też w błąd co do zasad i warunków konserwacji.

– Myślę, że zmiana ta może wpływać istotnie na zachowania konsumentów-pacjentów. Nowe zasady będą obowiązywały również influencerów, ponieważ ich działalność została także uznana za reklamę – mówi dr hab. Radosław Tymiński, radca prawny.

Czytaj więcej

Prostszy komunikat w reklamie leku

Przepisy nowelizacji znajdą bowiem zastosowanie do kierowania do publicznej wiadomości opinii przez użytkowników wyrobów, jeżeli otrzymują z tego tytułu korzyści.

Od stycznia reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości nie może też dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy. Laik to w rozumieniu ustawy osoba fizyczna, która nie ma formalnego wykształcenia w odpowiedniej dziedzinie ochrony zdrowia lub medycyny.

Bez reklamy botoksu

– Nowe przepisy obostrzeniami obejmą m.in. sprzęty specjalistyczne, takie jak implanty, wyroby oparte na laserze czy nawet kwas hialuronowy. Do tej pory branża medycyny estetycznej bardzo chętnie informowała w social mediach o swoich usługach i ich efektach. Producenci, dystrybutorzy i kliniki często promowali swoje usługi (lub preparaty) we współpracy z celebrytami i influencerami o wysokich zasięgach, oferując im w zamian tańsze czy nawet darmowe zabiegi – podkreśla Agnieszka Karcz z kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy.

Kary za złamanie nowych przepisów będą niemałe i mogą sięgnąć nawet 2 mln zł. Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych będzie mógł też nakazać zaprzestanie publikowania danej reklamy.

W ustawie pojawił się też przepis przejściowy, który pozwala na to, by upowszechnianie przekazów reklamowych, które pojawią się przed 1 stycznia 2023 r., przez pół roku odbywało się jeszcze na starych zasadach. Aktorzy w kitlach nie znikną więc z dnia na dzień z reklam.

Ustawa została przyjęta w celu dostosowania polskiego prawa do prawa unijnego i ma służyć implementacji dwóch ważnych dla rynku wyrobów medycznych rozporządzeń z 2017 r. – nr 2017/745 i 2017/746.

– Przepisy unijne pozostawiają jednak ustawodawcy krajowemu dużą swobodę, jeśli chodzi o regulacje dotyczące reklamy. Przepisy dotyczące reklamy wyrobów medycznych w różnych państwach unijnych mogą się więc między sobą różnić – mówi Juliusz Krzyżanowski, adwokat z kancelarii Baker McKenzie.

Np. w Czechach również obowiązuje zakaz produktów leczniczych przez biały personel.

Podstawa prawna: art. 54–61 ustawy z 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych (DzU z 9 maja 2022 r., poz. 974)

Od nowego roku aktor nie będzie mógł wcielić się już w rolę lekarza, położnej, farmaceuty lub innej osoby wykonującej zawód medyczny i w reklamie polecać wyrobów medycznych. Do tej pory prawo na to pozwalało, a spoty telewizyjne bazowały na autorytecie zawodów medycznych.

Zakazana będzie też bezpośrednia reklama takich produktów skierowana do dzieci lub ich rodziców. Tak wynika z wchodzących w życie z nowym rokiem niektórych przepisów ustawy o wyrobach medycznych.

Pozostało 89% artykułu
Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach