Jak wynika z raportu firmy PMR Market Experts wartość tego sektora rynku gastronomicznego w 2023 r. przekroczyła 3 mld zł, a rósł w tempie 19 proc. rdr. Prognozy wskazują, że dynamika rozwoju rynku w kolejnych latach będzie wysoka, jednak niższa niż w latach 2020-2023, kiedy była napędzana m.in. pandemią czy wysoką inflacją.
Catering wciąż rośnie
Analitycy podają, że czynniki wyznaczające rytm zachowań zakupowych Polaków na rynku HoReca to chęć utrzymania zbilansowanej diety oraz przywiązanie do wygody. W efekcie mimo rosnących cen, Poalcy chętnie korzystali z usług cateringu dietetycznego. Odsetek osób kupujących tę usługę utrzymuje się granicach 13-14 proc., pozostając na tym samym poziomie od 2021 roku.
Czytaj więcej
Na rynku działa już ok. 850 firm, które rocznie dostarczają niemal 50 mln zamówień. Konkurencja robi się coraz ostrzejsza.
– Należy podkreślić, że chociaż wartość sprzedaży w 2023 r. realnie nie wzrosła, to nominalnie zwiększyła się o prawie 19 proc. w porównaniu do 2022 roku, przekraczając barierę 3 mld zł. Duży udział w tak wysokim wzroście rynku z pewnością miała inflacja – mówi Karolina Szałas, starszy analityk w PMR Market Experts. Jak dodaje: Prognozy rozwoju rynku diet pudełkowych w Polsce jasno wskazują, że w kolejnych latach ten segment będzie się rozwijał dynamicznie. Będą temu sprzyjać trendy demograficzne, coraz większa dostępność różnorodnych opcji cateringu dietetycznego, również w mniejszych miejscowościach, a także wydłużający się czas korzystania z diety.
Pudełka w weekendy
Eksperci wskazują, że 55 proc. sięgających po dietę pudełkową korzysta z niej w dniach roboczych. Odstępstwem są weekendy, kiedy przypuszczalnie sięgają po inne usługi dostępne na rynku. Jak wynika z analizy PMR Market Experts osoby zamawiające catering dietetyczny, chętniej niż pozostali korzystają z usług hotelowych czy gastronomicznych, w tym z opcji posiłków podawanych poza domem. 86 proc.badanych jada w restauracjach, 81 proc. zamawia jedzenie z dowozem, a 75 proc. kupuje posiłki w lokalach gastronomicznych.