Diety pudełkowe rosną błyskawicznie

Na rynku działa już ok. 850 firm, które rocznie dostarczają niemal 50 mln zamówień. Konkurencja robi się coraz ostrzejsza.

Publikacja: 22.12.2021 21:00

Diety pudełkowe rosną błyskawicznie

Foto: Adobe Stock

Branża ocenia, że rynek cateringów dietetycznych szczyt popularności miał w pierwszej połowie 2021 r. Pandemia sprawiła, że rozwój sektora i zainteresowanie konsumentów taką ofertą znacząco wzrosło. Zamknięci w domach nie chcieli gotować, a wiele osób, zamawiając gotowe posiłki, chciało przy okazji wprowadzić np. ograniczenia dietetyczne czy inne wykluczenia jak laktoza, gluten itp. W efekcie rynek zwiększył wartość niemal trzykrotnie w porównaniu z 2019 r.

– Jesteśmy na rynku od ponad pięciu lat. Gdy wchodziliśmy z naszym produktem, nie było wiele innych marek w tej kategorii. Pandemia koronawirusa zmieniła cały rynek, nie tylko diet pudełkowych. Był to wyjątkowy czas, do którego firmy musiały się dopasować – mówi Rafał Bartoszewicz, dyrektor marketingu i sprzedaży Nice to fit you. – Świadomość ekologiczna z roku na rok rośnie i wg badań ok. 40 proc. Polaków ogranicza spożycie mięsa właśnie na rzecz produktów roślinnych. Dlatego przeprowadziliśmy certyfikację diety wegańskiej – dodaje.

Na popularność firm z branży najmocniej wpłynęła rosnąca świadomość Polaków w zakresie zdrowia oraz nowy styl życia. Silnym trendem okazały się również ograniczenia żywieniowe, które stosuje już 32 proc. ankietowanych i ich liczba rośnie. Pandemia zweryfikowała jednak działalność firm również z tego sektora, co skutkowało zamknięciem około 60 z nich. W Polsce prognozy dotyczące rozwoju rynku są jednak optymistyczne i zakładają kilkudziesięcioprocentowe wzrosty.

– Rynek rośnie i będzie rósł w 2022 r., ale już nie tak dynamicznie jak w 2020 i pierwszej połowie 2021. Szacujemy, że będzie wynosił 20–30 proc. Przez ostatnie 11 miesięcy odnotowaliśmy imponujące zwiększenie zainteresowania marką oraz sprzedaży, między 60 a 100 proc. – mówi Jacek Domasat, prezes SuperMenu by Anna Lewandowska. – Podczas Black Week padł rekord w liczbie zamówień, mimo że nasz rabat był wyraźnie niższy od bezpośredniej konkurencji – dodaje.

Firma poszerza również dystrybucję. Aktualnie dociera już do 2865 miejscowości, w tym 456 dużych miast. Na koniec roku planuje być już w blisko 3 tys. W pierwszym kwartale 2022 roku powiększy listę o kolejne 200 i szacuje 20-proc. wzrost liczby zamówień. Marka rok 2020 zamknęła przychodem na poziomie prawie 14 mln zł netto, pracując na ten wynik od połowy kwietnia – kiedy firma wystartowała – do końca grudnia. W tym roku chce zbliżyć się do 40 mln zł. Średni miesięczny obrót SuperMenu wynosi ponad 3 mln zł.

– Ostatnie dwa lata były dla rynku cateringów dietetycznych dużym wyzwaniem, ale także szansą. Pandemia wymusiła zmianę długofalowych strategii i podjęcie nowych kroków. W zeszłym roku widoczny był zanik sezonowości – liczba zamówień bardzo dynamicznie rosła, co pozwoliło na istotny rozwój firmy – mówi Artur Rowiński – właściciel Be Diet Catering, zdrowego cateringu współtworzonego przez Ewę Chodakowską. – Ten rok był dla nas czasem stałego wzrostu i umacniania swojej pozycji. Wciąż dużą popularnością cieszą się zamówienia od klientów pracujących na home office. Niezależnie od otwarcia lokali gastronomicznych obserwujemy stałą tendencję rozwojową dla rynku cateringów dietetycznych – dodaje.

Firma, widząc rosnące zapotrzebowanie na catering w mniejszych aglomeracjach, pracowała nad rozszerzeniem terytorialnym oferty – to zaowocowało znacznym wzrostem liczby zamówień. Łącznie dostarcza już do ponad 2 200 miejscowości.

Branża ocenia, że rynek cateringów dietetycznych szczyt popularności miał w pierwszej połowie 2021 r. Pandemia sprawiła, że rozwój sektora i zainteresowanie konsumentów taką ofertą znacząco wzrosło. Zamknięci w domach nie chcieli gotować, a wiele osób, zamawiając gotowe posiłki, chciało przy okazji wprowadzić np. ograniczenia dietetyczne czy inne wykluczenia jak laktoza, gluten itp. W efekcie rynek zwiększył wartość niemal trzykrotnie w porównaniu z 2019 r.

Pozostało 86% artykułu
Gastronomia
Nowy szef Starbucksa będzie pracował zdalnie i zarabiał cztery razy tyle co poprzednik
Gastronomia
Niespodziewana zmiana w Starbucks. Prezes zrezygnował z dnia na dzień
Gastronomia
Niemcy kłócą się z Turkami o kebab. Sprawę ma rozstrzygnąć Komisja Europejska
Gastronomia
Taylor Swift dała zarobić warszawskim restauracjom
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Gastronomia
3 mld zł w pudełkach na wycieraczkach