Mocna połowa roku w leasingu

Po trudnym dla branży leasingowej 2022 obecny rok przyniósł dwucyfrowy wzrost wyników. Prognozy poszły w górę. Pomaga słabnąca dynamika inflacji.

Publikacja: 03.08.2023 03:00

Maszyny w branży leasingowej znalazy się na podium, za autami osobowymi i ciężarówkami.

Maszyny w branży leasingowej znalazy się na podium, za autami osobowymi i ciężarówkami.

Foto: shutterstock

Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży w pierwszej połowie roku.

– Rok 2023 jest okresem stabilnego, ale wyraźnego odbicia dla branży leasingowej – powiedziała podczas prezentacji wyników Monika Constant, prezes zarządu Związku Polskiego Leasingu. – Wyniki po pierwszej połowie roku wskazują na wzrost inwestycji przedsiębiorców w środki trwałe, szczególnie w grupach aktywów, które po okresie spowolnienia wracają na najwyższe podium. Grupa pojazdów lekkich, czyli osobowych i dostawczych do 3,5 tony, zanotowała wzrost o 27 proc. w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku, a pojazdów ciężkich o 16 proc. – wyliczała.

Rzeczpospolita

Poważne ożywienie

Koniec trudnego dla branży 2022 r. przyniósł co prawda wzrosty w branży leasingu, ale bazowały one głównie na wartości, czyli cenie leasingowanych aktywów. Przy dużej inflacji wzrost cen miał wpływ na wyniki branży. – Odnotowujemy wzrosty wartościowe, ale również wolumenowe, co pozwala optymistycznie spojrzeć w przyszłość. Duże firmy wciąż inwestują i sięgają przy tym po leasing, czyli najbardziej opłacalną, najszybszą, najprostszą, a przy tym elastyczną formę pozyskania pieniędzy do firmy – mówiła Monika Constant. – Wyniki po pierwszym półroczu wskazują, że do tego strumienia inwestycji dołączyły też małe i najmniejsze firmy, w tym mikroprzedsiębiorstwa i jednoosobowe działalności gospodarcze – dodała.

W pierwszym półroczu 2023 r. firmy leasingowe udzieliły finansowania o wartości przeszło 47,8 mld zł. To o 14,9 proc. więcej niż rok wcześniej w tym samym czasie. Siłą napędową polskiej branży leasingowej było finansowanie pojazdów lekkich, na które przypadło aż 46,9 proc. wartości łącznego finansowania, czyli 22,4 mld zł. Z tego aż 19,2 mld zł w tej grupie przypadło na samochody osobowe i było to o niemal 30 proc. więcej niż w pierwszym półroczu zeszłego roku. Na samochody ciężarowe przypadło 23,3 proc. kwoty łącznego finansowania przez firmy leasingowe (11,2 mld zł), a maszyny i inne urządzenia 25,2 proc. (nieco ponad 12 mld zł). Ostatnia z tych grup zanotowała lekki spadek finansowania (o 0,2 proc.) w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 r.

Czytaj więcej

Inflacja wprosiła się na grilla

– Jest dobrze. Branża leasingowa zanotowała doskonałe wyniki, a realny wzrost o 14,9 proc. po sześciu miesiącach jest znacznie wyższy niż prognozowane przez naszych ekspertów jeszcze pół roku temu 8–9 proc. – ocenił Paweł Pach, przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu. Przed rokiem, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy, firmy leasingowe udzieliły finansowania na poziomie 42 mld zł, przy spadającej dynamice (-2,8 proc.).

Pomaga hamująca inflacja

Lepsze wyniki branża tłumaczy tym, że w zeszłym roku wysoka inflacja i rosnące stopy napędzały sprzedaż za gotówkę. To szkodziło leasingowi. Teraz, gdy inflacja zaczęła hamować i pojawiają się prognozy spadku stóp, firmy na nowo skierowały się ku leasingowi, którego atrakcyjność będzie rosła.

W ciągu ostatniego roku zmieniła się struktura rynku leasingowego. Zyskało finansowanie pojazdów lekkich i ciężkich kosztem maszyn i innych urządzeń. Pozostałe aktywa, takie jak: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i pozostałe pojazdy, mają 4,3-proc. udział w rynku, podczas gdy na nieruchomości niezmiennie przypada 0,6 proc. leasingowego tortu.

Czytaj więcej

Więcej osób na droższych wakacjach

Transakcje leasingowe zdecydowanie dominują wśród zawieranych przez branżę kontraktów. Ich wartość na koniec czerwca 2023 r. wyniosła 41,8 mld zł. Znacznie rzadziej klienci zawierali z firmami leasingowymi umowy pożyczki (6 mld zł).

– Wszędzie na świecie, gdzie panują zasady wolnego rynku, największą grupę odbiorców produktów leasingowych stanowią małe i mikrofirmy, czyli klienci o obrotach do 20 mln zł. W Polsce po pierwszej połowie 2023 r. mają one niemal 3/4 rynku, a dokładnie 72,1 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych – poinformował Paweł Pach. Największą (52,1 proc.) grupą klientów są mikrofirmy (klienci o obrotach do 5 mln zł). Po krótkim zawahaniu pod koniec 2022 r., kiedy ich udział spadł nawet do 48,7 proc., nastąpiło odbicie, o 3,4 pkt proc. Klienci więksi, o obrotach od 5 do 20 mln zł, stanowią dziś 20 proc., a 26,7 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych mają firmy o obrotach powyżej 20 mln zł.

Branża leasingowa podwyższyła prognozy na ten rok. Eksperci ZPL szacują, że w całym 2023 r. wartość finansowania udzielonego przez firmy leasingowe przebije psychologiczną granicę 100 mld zł i sięgnie 102,2 mld zł, przy dynamice rocznej sięgającej 15–16 proc. Siłą napędową będą samochody osobowe i inne pojazdy drogowe.

Czytaj więcej

Wolniejsze wzrosty cen żywności

Wynajem też na plusie

Dobre dane płyną też z rynku wynajmu aut. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) rynek ten urósł na koniec pierwszego półrocza 2023 r. pod względem łącznej liczby aut o 10,5 proc., licząc rok do roku. To oznacza, że już czwarty kwartał z rzędu utrzymuje się wysokie, dwucyfrowe tempo rozwoju. Branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów) zanotowała zaś wzrost na poziomie 2,8 proc.

Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży w pierwszej połowie roku.

– Rok 2023 jest okresem stabilnego, ale wyraźnego odbicia dla branży leasingowej – powiedziała podczas prezentacji wyników Monika Constant, prezes zarządu Związku Polskiego Leasingu. – Wyniki po pierwszej połowie roku wskazują na wzrost inwestycji przedsiębiorców w środki trwałe, szczególnie w grupach aktywów, które po okresie spowolnienia wracają na najwyższe podium. Grupa pojazdów lekkich, czyli osobowych i dostawczych do 3,5 tony, zanotowała wzrost o 27 proc. w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku, a pojazdów ciężkich o 16 proc. – wyliczała.

Pozostało 89% artykułu
Finanse
Powódź a kredyty i podatki. Czy będzie można je zawiesić?
Finanse
Miliardy Rosji ukryte za granicą. Naprawdę są poza zasięgiem sankcji?
Finanse
Ile kosztowałyby igrzyska olimpijskie w Polsce?
Finanse
Obligacje detaliczne z rekordem sprzedaży
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Finanse
TFI przyciągają gotówkę